Opeens lijken vollere vrouwen met flinke borsten en billen overal te zijn. In webwinkels, modecampagnes en deze week ook weer op de cover van LINDA. Maar of plussize echt geaccepteerd is? 'In trendy winkels hangt niks in maat 44-46.'

Dit artikel is afkomstig uit het AD. Elke dag verschijnt een selectie van de beste artikelen uit de kranten op NU.nl. Daar lees je hier meer over.

Wie op de site van Adidas naar een sport-bh speurt, komt naast al die superslanke vrouwen nu ook volop fotomodellen met cup F, ronde buiken en prominente heupen tegen. In de campagne 'Here to stay' van Zalando, de grootste modewebshop van Nederland, speelt plussizemodel Yoliswa Mqoco de hoofdrol. En de Bijenkorf? Die schuift deze zomer Vivian Hoorn in een minikini van Burberry naar voren. Influencer/model Hoorn -ruim 500.000 volgers op Instagram - heeft vetrolletjes en robuuste billen én is er trots op.

Ja, vrouwen met grotere maten - of moeten we zeggen: veelvoorkomende maten - rukken op, tot enthousiasme van stylist Edith Dohmen. "Ik probeer mijn hele leven mensen er al van te overtuigen dat we allerlei soorten vrouwen moeten laten zien en het is prachtig dat het ook eindelijk gebeurt." Ook hoogleraar psychologie Liesbeth Woertman (auteur Moeders mooiste en Psychologie van het uiterlijk ) ziet die verschuiving en noemt die 'hartstikke goed'. "Hoe diverser het beeld in de mode, hoe meer vrouwen zich herkennen en hoe tevredener ze zich over zichzelf voelen."

Sportmodel in de Adidas-webshop.

Sportmodel in de Adidas-webshop.
Sportmodel in de Adidas-webshop.
Foto: Adidas

Een kleine revolutie is het volgens Dohmen, want lange tijd was er in de mode maar één norm: ultradun. "Modellen mochten hooguit maat 34 hebben, een kindermaat eigenlijk, terwijl de gemiddelde vrouw in Nederland zo'n maat 44 heeft." Wilde je met een voller fotomodel werken, dan was dat lastig, vertelt Roos van Veen, verantwoordelijk voor de selectie van de modellen bij Wehkamp. "Het aanbod bij de Nederlandse bureaus was beperkt.

Er waren speciale 'plussize-bureaus', maar ik boekte regelmatig curved of plussizemodellen uit het buitenland, omdat het aanbod daar groter was. Nu hebben veel Nederlandse bureaus zulke modellen aan hun bestand toegevoegd en staat zo'n supermodel als Danielle van Grondelle met haar maat 44 op de homepage van Paparazzi Models."

Wat Woertman interessant vindt: consumenten hebben de verandering zelf afgedwongen. "De modewereld heeft lang volgehouden dat mode alleen verkoopt als je het op zo'n heel kleine maat laat zien, maar influencers hebben het tegendeel aangetoond: dat je met een grotere maat veel volgers kunt trekken en veel geld kunt verdienen." Dohmen: "De Engelse influencer Gabi Fresh heeft met haar fatkini's laten zien dat er een enorme markt is voor hippe badmode voor grote maten. Toen Gabi eenmaal beroemd was, wilden grote bedrijven als Swimsuits-forall maar al te graag met haar werken."

Sportmodel in de Adidas-webshop.

Sportmodel in de Adidas-webshop.
Sportmodel in de Adidas-webshop.
Foto: Adidas

Bewegingen op sociale media als body positivity, body acceptance en body neutrality -iedereen mooi op zijn eigen manier - zijn van groot belang geweest, stelt communicatiewetenschapper Anne-Mette Hermans (Erasmus Universiteit). "Die hebben aan meer variatie in de mode bijgedragen; niet alleen qua gewicht, maar ook qua leeftijd, huidskleur en seksuele voorkeur." Zalando's plussize troef Yoliswa Mqoco, een 'trotse lesbienne', is niet toevallig ook boegbeeld van de zwarte lhbti-gemeenschap.

Bedrijven die op de oude leest door wilden, móésten volgens Hermans wel mee. "Neem Victoria's Secret, het Amerikaanse lingerie- en kledingmerk dat lange tijd zo populair was. Het merk bleef te lang vasthouden aan die 'angels' die weinig divers waren, kreeg steeds meer kritiek en zag het marktaandeel enorm dalen. De catwalkshow met de 'angels' is uiteindelijk geschrapt en het beleid aangepast."

'De kritiek op dat ultradunne schoonheidsideaal is volgens Jolanda Veldhuis, onderzoeker gezondheidscommunicatie en mediapsychologie (VU), niet van vandaag. "Vergeet niet dat er vóór body positivity al een hele maatschappelijke discussie was over die ongezond magere, soms zelfs anorectische modellen. Zo verbood Frankrijk in 2015 al de inzet van modellen met ondergewicht." Modellen moeten daar nu een medische verklaring op zak hebben dat hun BMI (de verhouding tussen lengte en gewicht) normaal is.

Trotse modellen tijdens The All Sizes Catwalk in Parijs, juni 2021.

Trotse modellen tijdens The All Sizes Catwalk in Parijs, juni 2021.
Trotse modellen tijdens The All Sizes Catwalk in Parijs, juni 2021.
Foto: AFP

Voor stylist Dohmen die er nog altijd trots op is dat ze als een van de eersten met plussize supermodel Danielle van Grondelle werkte, gaan de veranderingen niet ver genoeg. Want prima, die vollere vrouwen in de schijnwerpers, maar wat heeft zij daar met haar maat 44-46 aan? "Chanel laat model Jill Kortleve dan wel in maat 38-40 op de catwalk meelopen, maar als ik met míjn maat bij Chanel kleding wil kopen, is er niks." Ook in winkels met betaalbaarder kleding vist Dohmen vaak achter het net. "De meeste trendy winkels hebben mijn maat niet, maar daar laat ik me dan ook maar niet meer door leiden. Ik kijk naar de vorm van een kledingstuk en dan blijkt dat ik best veel aan kan."

Verbazing

Merken die wél een uitgebreide collectie voor grote maten hebben, hangen die tot Dohmens verbazing vaak niet in de rekken. "Zo heeft Mango onder de naam Violeta veel leuke plussize spullen maar die vind je alleen online." Het aanbod in de winkelstraten is de afgelopen tijd dan ook eerder verschraald dan toegenomen. "Zo'n Nederlands merk als Miss Etam - dat veel grote maten voerde - is failliet. Ook de fysieke winkels van River Island en New Look met veel aanbod zijn weg. Gelukkig is MS Mode er nog wel."

Het afgenomen aanbod lijkt vreemd, want er ís meer vraag. Nederlandse vrouwen worden gemiddeld steeds langer en zwaarder. Dohmen: "Ik vrees dat we de verklaring voor het geringe aanbod in de winkels dan ook deels bij vrouwen zelf moeten zoeken. Dat vrouwen met een grotere maat zichzelf nog altijd minder gunnen. Dat het vaak is: ik koop pas iets nieuws als ik ben afgevallen. Daarnaast zullen ze vaak teleurgesteld zijn in de collecties in de winkels en dan maar gaan webshoppen."

Trotse modellen tijdens The All Sizes Catwalk in Parijs, juni 2021.

Trotse modellen tijdens The All Sizes Catwalk in Parijs, juni 2021.
Trotse modellen tijdens The All Sizes Catwalk in Parijs, juni 2021.
Foto: AFP

Topvintage, een webwinkel in retromode met veel maten, benadrukt dat het niet altijd makkelijk is alle vrouwen te bedienen. Woordvoerder Laura Garcia: "Wij willen er van oudsher voor iedereen zijn, maar sommige merken produceren maar tot maat 42." Daar viel vroeger weinig aan te doen, maar dat verandert. "Nu wij als bedrijf groeien en inmiddels in negentig landen klanten hebben, kunnen we merken zelf verzoeken om grotere maten aan te leveren en dat gebeurt dan ook."

Om vrouwen met maat 44 het gevoel te geven dat ze net zo normaal zijn als vrouwen met 38, zou er volgens Woertman in ieder geval één ding moeten veranderen. "Winkels moeten het onderscheid tussen normal size en plussize laten vallen. Want daarmee zet je vollere vrouwen toch weg als afwijkend." Wehkamp maakt zo'n onderscheid in de damesmode dan ook niet, vertelt woordvoerder Jennita van Herrikhuijzen. "Je kan bij ons op alle maten selecteren: van maat 32 tot 60. Wel hebben we een aparte pagina voor grote maten aangemaakt, omdat vrouwen daar zelf vaak op zoeken."

Alle maten bij Viva.

Alle maten bij Viva.
Alle maten bij Viva.
Foto: DPG Media

Discriminatie

Dohmen vraagt zich soms af of de modewereld wel echt diversiteit wíl. "We hebben jaren terug zo'n rel gehad rond het merk Abercrombie en Fitch, waarvan de topman openlijk toegaf dat hij geen maat boven de L verkocht, omdat hij alleen 'coole en perfecte mensen' in zijn kleren wilde. Maar er is op andere plekken ook nog genoeg discriminatie. Zo vertelde een verkoopster me eens in vertrouwen dat ze dat ene shirtje in maat 36 niet in maat 50 aanbood, omdat een dunne vrouw er geen dikke vrouw in wil tegenkomen."

Volgens Hermans zit er uiteindelijk iets tegenstrijdigs in de modewereld. "De wereld van mode en cosmetica vaart van oudsher op het idee van exclusief, perfect, ideaal en het idee dat je dat allemaal een beetje koopt als je die jurk of oogschaduw aanschaft. Ik kan me daarom voorstellen dat sommige merken dat exclusieve zullen blijven uitdragen, terwijl andere merken, die een groter publiek willen aanspreken, een realistischer vrouwbeeld omarmen."

Maar de tijd van ultradun ? Die is passé. Hermans: "Voor de oudere generaties is het misschien nog verrassend om fotomodellen met grotere maten in webwinkels te zien, maar voor jonge vrouwen is het zó normaal dat die het niet meer pikken als zo'n verandering wordt teruggedraaid."

Wel moeten we er volgens Veldhuis voor waken dat voluptueus de nieuwe dwingende norm wordt. "Het zou heel vervelend zijn als we nu op skinny shaming overgaan: dat juist magere mensen op sociale media de volle laag krijgen."

Alle maten bij LINDA.

Alle maten bij LINDA.
Alle maten bij LINDA.
Foto: LINDA