Enschede richt pijlen steeds vaker op Duitse consument

Het vizier van Enschede richt zich steeds nadrukkelijker op de Duitse consument. Meubelgigant Poco opent een nieuwe vestiging in de stad.

Eerder openden al de Duitse horecaketens Extrablatt en Bar Celona en het InterCityHotel hun eerste Nederlandse vestiging in Enschede. Met twee andere Duitse bedrijven worden nog gesprekken gevoerd.

Nu al komt zo’n 30 tot 40 procent van het Enschedese winkelpubliek in het weekeinde uit Duitsland, zegt wethouder Patrick Welman. Hij verwacht dat dat aandeel steeds groter wordt.

Zeker als er nog meer Duitse ondernemers de grens oversteken. De gemeente Enschede gaat er in elk geval alles aan doen. "We hebben er zelfs een zogenaamd Duitsland-team voor ingesteld, van zes personen."

Volgens Welman heeft Enschede alles wat de Duitse bedrijven doet verleiden naar Enschede te komen. "Wat ik heb begrepen is het de taal, de cultuur en de ligging dicht aan de grens. De aanwezigheid van bedrijven als Poco en Extrablatt zorgt weer voor extra interesse van andere Duitse ketens."

Arbeidsplaatsen

Met de komst van Duitse bedrijven stijgt de werkgelegenheid in Enschede. Poco zorgt bijvoorbeeld voor 85 extra arbeidsplaatsen, die inmiddels zijn ingevuld door Enschedeërs en inwoners van omliggende steden en dorpen.

En daar blijft het niet bij, denkt Welman. "Inclusief Poco zullen er op woonplein Schuttersveld de komende jaren 350 extra arbeidsplaatsen ontstaan."

Lees meer over:
Tip de redactie