De fractie van het CDA in de gemeenteraad van Haaksbergen overweegt het college van burgemeester en wethouders om opheldering te vragen over het inhuren van een extern bureau voor de communicatie rond het ongeluk met de monstertruck eind september 2014.

De werkzaamheden die het communicatiebureau Albers en De Vries naar aanleiding van het monstertruckdrama voor Haaksbergen verricht, heeft de gemeente vanaf het ongeluk tot eind februari 48.900 euro gekost. Dat bedrag is exclusief btw.

Dat meldt De Telegraaf zaterdag. De krant vroeg met een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur (WOB) naar de details van de inhuur van de externe communicatie.

Patrick ten Voorde, CDA-raadslid: "Tel ik de btw op bij die bijna halve ton, dan kom ik op een bedrag van ongeveer 12.000 euro per maand of 3.000 euro per week. Dat lijkt me een hoop geld, zeker gelet op de financiële situatie van de gemeente."

Toezicht

Haaksbergen staat al enige tijd onder preventief toezicht van de provincie Overijssel, die de financiële huishouding als ‘zorgelijk’ omschrijft. Ten Voorde vermoedt dat het einde van de samenwerking met Albers en De Vries nog niet in zicht is.

"Het Openbaar Ministerie en de Onderzoeksraad voor Veiligheid komen nog met hun bevindingen, dus de piek moet nog komen." Het zou kunnen betekenen dat Haaksbergen nog lang niet is verlost van de kostenpost.

Burgemeester Hans Gerritsen zegt de verbazing over de externe kosten te begrijpen. Maar hij noemt het een "complexe zaak die de capaciteit van de eigen afdeling communicatie te boven gaat". Gerritsen vindt het nog steeds verantwoord.