De bestuurderscabine van de nieuwe zonneauto van het Solar Team Twente is niet midden op het voertuig geplaatst, zoals bij vorige edities, maar aan de zijkant. Dat was donderdag te zien tijdens de presentatie van de zonneauto.

Met de cabine aan de zijkant van het voertuig blijft er een groter oppervlak over om zon op te vangen. Het is een belangrijke aanpassing, die de studenten van de Universiteit Twente en Hogeschool Saxion de eindzege op moet leveren tijdens de World Solar Challenge.

Het doel dit keer is helder. De Twentse zonneauto moet de concurrentie uit Delft het achterlicht laten zien. Winnen is voor de Twentse zonneautobouwers een must. Met de beste auto en het beste team wil Twente naar Australië afreizen voor deelname aan de World Solar Challenge.

"We zitten in een stijgende lijn. De laatste keren werden we vijfde en derde, telkens beter en dus moet het nu keer lukken', zegt Robin Haandrikman uit Hengelo. De 21-jarige student werktuigbouwkunde aan Saxion in Enschede is de technisch manager van het team.

Schaalmodel

Het echte werk begint voor de studenten van de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool komende maandag. Dan wordt de auto in een werkplaats op vliegveld Twente in elkaar gezet. Donderdag werd een schaalmodel getoond. Een gelikte zwart/rode auto, die van 18 tot 25 oktober de show moet stelen tijdens de World Solar Challenge in Australië.