Tour de France

Blog: Een pintje drinken met de scheidsrechter

Sinds ik mijn eerste Touretappe heb verslagen, ben ik gefascineerd door de boetes die tijdens de race worden uitgedeeld. Het wielrennen heeft namelijk ook scheidsrechters, maar die zien we nooit. Tot maandag, toen ik de sympathieke Vlaming Guy Dobbelaere tegen het lijf liep.

De arbiters in het voetbal hebben niet altijd zin in een praatje met de pers na de wedstrijd, omdat ze toch weten dat het vooral over eventuele fouten gaat. In de wielersport vertellen ze kennelijk graag honderduit over hun werk, al komt dat wellicht ook doordat ze minder in de schijnwerpers staan.

"Het werk valt heel erg mee", zegt Dobbelaere dan ook. "Soms komen de ploegleiders weleens klagen, maar tot op heden hebben we eigenlijk nog niemand gezien. Of Nederlanders zich een beetje goed gedragen? Ja, al komen die normaal gesproken wel altijd klagen wanneer ze zijn beboet, haha."

Gevraagd naar zijn meest bizarre boete kan Dobbelaere meteen putten uit deze Tour. Eduardo Sepulveda van Bretagne Séché Environnement waagde het zondag om na materiaalpech honderd meter in de ploegleiderswagen van AG2R af te leggen en werd uit koers gehaald.

"Zoiets hebben we nog nooit meegemaakt, terwijl ik al vanaf 2000 internationaal jurylid ben. Mijn collega heeft het gesignaleerd. De ploegleider van AG2R was ook zeer verbaasd, maar die had natuurlijk nooit moeten gaan rijden met die renner in zijn auto. Ach, zo hadden jullie ook wat om over te schrijven."

Kroeg

Het hoofd wedstrijdleiding van de UCI in de Tour interpreteert de regels ook weleens op zijn eigen manier. "Iemand brak een keer zijn ketting in de Ronde van Vlaanderen en toen mocht hij zich even vasthouden aan de jurywagen. Het jureren is vrij subjectief, we moeten ons altijd zelf afvragen of een renner er echt voordeel bij heeft."

Dobbelaere kent de renners erg goed. Sterker nog, hij zit weleens met ze in de kroeg. "Buiten de wedstrijd heb ik veel vrienden bij renners en ploegleiders en kunnen we samen een pint drinken, maar in de wedstrijd moeten ze niets proberen. Ik kan me gelukkig altijd op de reglementen beroepen."

We moeten volgens Dobbelaere niet denken dat de UCI rijk wordt van de boetes, want in Nederland, België, Frankrijk en Italië gaan de centen naar de nationale bonden. De Belg vraagt zich wel af of zijn werk nut heeft, want de bedragen van maximaal 200 Zwitserse franc (ruim 190 euro) zijn zo laag dat er genoeg risico's genomen kunnen worden.

"Veel renners en ploegleiders doen liever wat ze willen en betalen dat geld dan wel. Zolang we iedereen maar een beetje rustig kunnen houden, is het voldoende." Zo houden de ploegleiders nog wat geld over om Dobbelaere op een pint te trakteren.

Verslaggever Charlie Bootsman volgt de Tour voor NU.nl en schrijft regelmatig een blog.

Tip de redactie