NU.nl spreekt elke dag met een thuisblijver over de etappe van de Tour France. Vandaag de beurt aan Tom Veelers van Giant-Alpecin.

Chris Froome reed zaterdag in de slotfase van de etappe vrijwel de gehele beklimming aan kop van het overgebleven groepje. Voelde hij zich zo goed of had dat een andere reden?
"Ik denk dat Froome vooral uit de problemen probeerde te blijven. Bij de valpartij van Tony Martin donderdag zat hij niet van voren en ging hij bijna onderuit. Hij probeerde nu vooral een mogelijke valpartij te ontwijken en als hij een paar seconden kan pakken op concurrenten, dan zal hij dat natuurlijk niet laten. Maar de meeste klassementsrenners kunnen zo’n klim normaal gesproken wel aan, al verloor Vincenzo Nibali nog wel een paar seconden."

De renners van Lotto-Jumbo reden in Utrecht indiviudeel een geweldige tijdrit, maar hadden ook last van de valpartijen in de eerste week. Hoe schat je hun kansen in de ploegentijdrit in vandaag?
"Ze hebben een prima kans op een goed resultaat. Het zou uniek zijn als de ze ploegentijdrit winnen, maar dat zie ik niet gebeuren. Maar ze gaan zeker goed rijden. Ik weet van Robert Gesink dat hij de afgelopen jaren beter is geworden in de tijdrit. Steven Kruijswijk reed ook een goede tijdrit in de Giro. Jos van Emden en Wilco Kelderman reden inderdaad sterk in Utrecht, al is Wilco niet helemaal fit. Een plek in de top vijf zou echt heel knap zijn. Ik denk dat BMC, Team Sky en Tinkoff-Saxo sowieso wel boven ze zullen eindigen."

Orica-GreenEdge werd van tevoren gezien als één van de favorieten voor de ploegentijdrit, maar zijn in de eerste week al drie renners kwijtgeraakt. Hoe moeilijk is het om met zes man een ploegentijdrit te rijden?
"Het zal zeker lastiger zijn, omdat je als renner vaker op kop komt. Met zes man kom je net een mannetje tekort om voor de prijzen te strijden. Ik zou het mooi vinden als ze toch gaan proberen om om de winst mee te doen, maar het kan ook zo zijn dat ze hun krachten gaan sparen. Als Michael Matthews niet fit is, dan zullen ze hem niet volop mee laten draaien. Anders heb je kans dat hij er wordt afgereden en buiten de tijd binnenkomt."

Wat zijn de belangrijke punten waar je op moet letten tijdens een ploegentijdrit?
"Als de tijdrit niet je specialiteit is, is het niet iets om naar uit te kijken. Je moet zo snel als je kan in een zo hoog mogelijk ritme komen en als ploeg elkaar zoveel mogelijk pijn kunnen doen. Iedereen moet na een ploegentijdrit het gevoel hebben dat ze helemaal bekaf zijn. Tijdritspecialisten moeten in een ploegentijdrit het meeste werk verzetten. De specialisten zijn de grote motor in zo’n rit, terwijl de rest van het team probeert het tempo hoog te houden."