Het succes van de iPod van Apple is ongekend. Andere fabrikanten zijn hierdoor genoodzaakt om met alternatieven te komen. Creative heeft hier erg goed zijn best op gedaan met de Creative Zen Touch. Een koelkastwitte speler met 20 gigabyte en een bijzondere scroll-methode. Kan deze mp3-speler de oude vertrouwde iPod naar de kroon steken?

In de verpakking treffen we het volgende aan: stereo-oordopjes, universele voedingsadapter, draagtasje, USB 2.0 kabel, installatie-cd, snelstartgids en natuurlijk de Creative Zen Touch player.

Gebruik
Beeld
Geluid
Vormgeving
Prijs / kwaliteit

Creative heeft al eerder bewezen kwalitatief hoogstaande mp3-spelers te produceren. Zo waren we eerder enthousiast over de Muvo Slim en de Zen Jukebox. Het nieuwste paradepaardje is de Creative Zen Touch. Qua bediening lijkt deze mp3-speler op de iPod. De Zen Touch beschikt namelijk over een touchpad die sterk doet denken aan de cirkelvormige touchpad van iPod.

Aaien

Door zachtjes met je wijsvinger over de touchpad te ‘aaien’, scroll je door de afspeellijst. Als je snel naar boven of beneden wilt scrollen, druk je op het bovenste, respectievelijk onderste gedeelte van het drukgevoelige vlak. Nummers selecteer je door een keer in het midden van de touchpad te tikken. Een andere methode is de ‘ok’ knop boven de touchpad.

Aan het begin is het gebruik van de touchpad even wennen. Het is behoorlijk apart dat je een mp3-speler moet aaien als navigatiemiddel. Deze manier van scrollen werkt niet altijd perfect. Het gebeurt regelmatig dat je per ongeluk voorbij het gewenste nummer scrollt. Gelukkig valt de gevoeligheid van het touchpad aan te passen. Je kunt kiezen uit gevoeligheid laag, gemiddeld en hoog. Ik geef de voorkeur aan de stand ‘gemiddeld’.

Tijdrovend karwei

Als je de Zen Touch op de computer aansluit, verschijnt de speler in beeld als ‘Nomad Explorer’. Je kunt bestanden plaatsen in de map gegevensbibliotheek en muziekbibliotheek. Het is belangrijk om muziek in die laatste map te plaatsen. Doe je dit niet, dan ben je genoodzaakt om alle bestanden te verplaatsen. Een tijdrovend karwei.

Tijdrovend is het sowieso om de gehele mp3-speler te vullen met muziek of andere bestanden, want de Zen Touch heeft een opslagcapaciteit van 20 gigabyte. Die heb je niet zo snel gevuld. Gelukkig heeft de Zen Touch USB 2.0, maar ook dan ben je al gauw een paar uur bezig om de opslagcapaciteit volledig te vullen.

Batterij

De Zen Touch valt op te laden via USB-kabel of met de voedingsadapter. De speler beschikt over een lange batterijlevensduur. Volgens de gebruiksaanwijzing zou je tot 24 uur muziek kunnen afspelen met de speler. In de praktijk gaan de batterijen zeker niet zó lang mee. Maar in vergelijking met de Ipod is de levensduur erg hoog. Keerzijde van dit verhaal is dat de Zen Touch relatief zwaar is, namelijk ruim 200 gram. Waarschijnlijk ligt dit voor een groot deel aan de zware batterij die erin zit.

Het is jammer dat de speler niet geschikt is voor tijdens het joggen. Ten eerste is de speler wat te zwaar en te groot voor hardlopen, maar er is een andere reden. De gebruiksaanwijzing zegt namelijk het volgende: ‘U mag de speler niet blootstellen aan voortdurende schokken die mogelijk optreden tijdens het hardlopen of joggen’. Mensen die muziek willen luisteren tijdens een rondje in het park, kunnen dus beter op zoek gaan naar een andere speler.

Geluid

De bijgeleverde oordopjes hebben schuimhoesjes. De dopjes voelen ietwat hard aan in de oren, maar blijven wel perfect zitten. Het geluid is helder met een behoorlijke bass. De speler heeft een equalizer met de standen akoestisch, klassiek, disco, jazz, new age, pop, rock, vocaal en eigen settings. Ik geef de voorkeur aan de stand rock, die een ‘vol’ geluid geeft.

Een aardige service van Creative is dat er standaard enkele tientallen bekende klassieke nummers op de speler staan. Misschien wil Creative de jeugd van tegenwoordig wat onderwijzen op het gebied van klassieke muziek?

Creative Zen Touch is een heel aardig alternatief voor de iPod. Met de belangrijke touchpad valt na wat oefening prima door de afspeellijsten te scrollen. Door de lange levensduur van de batterij valt urenlang naar honderden mp3’s te luisteren. Helaas kan de Zen Touch qua vormgeving mijn inziens net niet tippen aan de Ipod, wat met name komt doordat de speler relatief gezien zwaar is.

Technische specificaties

• afmetingen: 6,8x10,5x2,2 cm
  • gewicht : 203 gram