Ga naar de inhoud Logo NU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Spellen
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Vrijdag 22 september 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Weer, enkele opklaringen 13° TV GidsLive voetbalwedstrijden 0 liveVerkeersinformatie 20 kmBeursinformatie 729.3
Zo verdienen techgiganten als Google geld met jouw data

NU+ Zo verdienen techgiganten als Google geld met jouw data

Door Hanna Ozinga

14 sep 2023 om 13:01 Update: 8 dagen geleden
Reacties op dit nieuwsbericht363 reacties
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail
Grote techbedrijven als Google en Facebook-moederbedrijf Meta kennen ons ontzettend goed. Op basis van ons kijkgedrag, onze zoekgeschiedenis en hoe we scrollen en liken op Facebook verzamelen ze (vaak) ongemerkt veel informatie. Niet voor niets natuurlijk: zo verdienen de techgiganten hun geld.

Terwijl je als gebruiker op een van de platforms zorgeloos aan het scrollen bent, worden achter de schermen data verzameld.

Zo meet Facebook hoelang je naar berichten kijkt, onthoudt TikTok welke video's je uitkijkt en welke reacties je leest en weet Google Maps waar je veel komt.

Door al deze informatie te verwerken, kennen de bedrijven jouw voorkeuren en kunnen ze je dingen laten zien die bij jouw interesses passen.

Hoe kan de big tech deze data verzamelen?

De bedrijven maken het de gebruikers erg lastig om achter hun strategie te komen, zegt data-ethicus Piek Visser-Knijff. "Het is belangrijk om als consument te weten dat de bedrijven twee gezichten hebben", vertelt Visser-Knijff. "Enerzijds een gratis sociaal platform zijn en anderzijds een enorme advertentiemarkt runnen."

Tijdens het installeren van verschillende apps krijg je als gebruiker een hoop vragen. De makers willen dat je de algemene voorwaarden accepteert, vragen of ze je pushberichten mogen sturen en willen je locatiegegevens inzien.

De bedrijven hopen dat je akkoord gaat met de algemene voorwaarden, je locatiegegevens deelt en cookies accepteert. Zo help je de bedrijven om je gegevens bij te houden.

Volg nieuws over big data

Ontvang meldingen bij belangrijke ontwikkelingen

Waarom zijn deze data waardevol?

Deze data worden in enorme datacenters opgeslagen. Door de informatie van verschillende gebruikers te combineren, kunnen de grote techbedrijven heel precies inschatten welke content ze aan wie moeten laten zien.

Met deze data worden algoritmes getraind. Een algoritme kun je zien als een slimme rekenformule die bepaalt wat jij op welke plaats in je tijdlijn te zien krijgt. Zo krijgt een gebruiker die veel van sport en sportkleding houdt meer sportgerelateerde advertenties en berichten te zien dan anderen. Algoritmes kunnen consumenten sturen in (aankoop)gedrag.

Het is voor techbedrijven erg waardevol om gebruikers passende advertenties en berichten te kunnen laten zien. Dan is de kans groter dat consumenten zich door de advertenties laten verleiden. Bovendien blijven gebruikers langer op het platform hangen als ze zich herkennen in wat er getoond wordt.

Is het erg dat dit gebeurt?

Het kan fijn zijn om een pagina volledig te laten afstemmen op jouw wensen en te scrollen langs berichten waarin je jezelf herkent. Maar in ruil daarvoor houden de techplatformen je voortdurend in de gaten.

"Het is belangrijk om voldoende bewustheid te creëren bij gebruikers", zegt Sander Klous, hoogleraar Big Data Ecosystems. Niet iedereen heeft evenveel kennis van de machtspositie en werkwijze van grote techbedrijven. Daarnaast kost het lezen van de algemene voorwaarden ontzettend veel tijd.

Afgelopen maand is met de Digital Services Act (DSA) een grote stap gezet in de beperking van de macht van de big tech. Daardoor mogen de bedrijven gevoelige data van bezoekers niet meer voor gepersonaliseerde advertenties gebruiken. Ook moeten ze hun bezoekers meer over de advertenties uitleggen.

Ga gratis verder

Log in of registreer gratis op NU.nl en krijg toegang tot extra artikelen

Beeld: Getty Images
Reacties op dit nieuwsbericht363 reacties
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

GoogleFacebookbig dataInstagramdata


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

Reacties op dit nieuwsbericht363 reacties

Net binnen

  • 09:45
    Bibi Breijman brengt volgende maand haar debuutalbum Luchtkasteel uit
  • 09:41
    Nederland ziet Frankrijk na matige week dichterbij komen op coëfficiëntenlijst
  • 09:02
    Verstappen ook in tweede vrije training Japan de snelste, voor Leclerc en Norris
  • 08:55
    Lastig te blussen brand bij afvalwerker in Rotterdam woedt al 24 uur

Meer Economie

  • kassa afrekenen
    Nederlanders konden vorig kwartaal iets meer uitgeven door hogere lonen
  • Graanconflict tussen Oekraïne en Polen loopt op: wat is er aan de hand?
    NU+Graanconflict tussen Oekraïne en Polen loopt op: wat is er aan de hand?
  • tanken tankstation
    Kamer haalt streep door verhoging brandstofaccijns en wil lagere energiebelasting
  • Ambulancepersoneel krijgt 15 procent meer loon en betere werk-privébalans
    Ambulancepersoneel krijgt 15 procent meer loon en betere werk-privébalans
  • Kamer wil duurdere kaartjes voor trein, bus en tram tegenhouden
    Kamer wil duurdere kaartjes voor trein, bus en tram tegenhouden
Meer Economie

Meest gelezen

  • 1
    Geplaagd Ajax geeft zege in spectaculair EL-duel met Marseille uit handen
  • 2
    Kamer neemt op valreep heft in eigen hand en verbouwt begroting voor miljarden
  • 3
    AZ beleeft horroravond in Bosnië: nederlaag na 0-3-voorsprong bij rust
  • 4
    James Webb-telescoop vindt 'essentieel onderdeel van leven' op maan Jupiter
  • 5
    Sophie Turner beschuldigt Joe Jonas van onrechtmatig meenemen kinderen


Nieuwsvideo's

  • Bus op z'n kant naast weg in VS na dodelijke crash
    Bus op z'n kant naast weg in VS na dodelijke crash
  • Bekijk hier de samenvatting van de eerste vrije training in Japan
    Bekijk hier de samenvatting van de eerste vrije training in Japan
  • Van der Plas krijgt kritiek op 'slordige motie'
    Van der Plas krijgt kritiek op 'slordige motie'
  • President Zelensky op bezoek bij Biden in het Witte Huis
    President Zelensky op bezoek bij Biden in het Witte Huis

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Contact met de redactie
    • Colofon
    • Nieuwsbrieven
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Klachten / Feedback
    • Toegankelijkheid
    • Adverteren
    • Apps
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Contact met de redactie
  • Colofon
  • Nieuwsbrieven
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Klachten / Feedback
  • Toegankelijkheid
  • Adverteren
  • Apps
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden