Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Woensdag 22 maart 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Supersnelle hyperloop weer stapje dichterbij door nieuw ontwerp van TU Delft

Door Tim Wijkman-van Aalst

17 feb 2023 om 10:26Update: een maand geleden
nujij comment921 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Een studententeam van de TU Delft heeft donderdag een nieuw ontwerp van een hyperlooptrein gepresenteerd. Het vervoersmiddel heeft nu een eigen motor en zweeft op de baan. Dat zijn belangrijke ontwikkelingen met het oog op een toekomstig hyperlooptransportsysteem.

De hyperloop is een buis of tunnel waar vrijwel alle lucht uit is gezogen. Daardoor ondervinden de elektrische treinstellen - ook wel pods genoemd - nauwelijks weerstand. Hierdoor kunnen snelheden van ruim 1.000 kilometer per uur worden gehaald. Een reis van Amsterdam naar Parijs zou met de hyperloop maar een half uur duren.

In eerdere ontwerpen werden de pods aangedreven door magnetische velden in de baan. Daarvoor moet het hele traject van dure technische snufjes worden voorzien. Door de pod met een motor uit te rusten, denken de studenten het hyperloopsysteem goedkoper en makkelijker te kunnen bouwen.

De motoren leveren wel een probleem op. Bij hoge snelheden komt er veel warmte vrij in de motor. Om dat op te lossen, hebben de studenten een koelsysteem op basis van een zogenoemde hittebatterij ontwikkeld.

Die batterij is gevuld met een speciaal type was dat alle warmte kan opnemen en opslaan. Dat moet de andere systemen van de trein beschermen tegen de extreme hitte die kan ontstaan.

Minder energieverbruik door zwevende pod

Verder is het nieuwe hyperloopontwerp in staat om te zweven op de baan. De pod heeft daardoor geen direct contact met de baan tijdens het reizen. Daardoor is er minder weerstand en is er minder energie nodig om de trein aan te drijven.

De studenten gaan hun nieuwe ontwerp presenteren tijdens de European Hyperloop Week in het Schotse Edinburgh. Ze hopen daar net als vorig jaar de wereldtitel binnen te slepen.

Beeld uit video: TU Delft presenteert nieuw ontwerp van hyperlooptrein2:42
Afspelen knop

TU Delft presenteert nieuw ontwerp van hyperlooptrein

TU Delft presenteert nieuw ontwerp van hyperlooptrein

Beeld: TU Delft
nujij comment921 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

TU DelftHyperloopTech

NUjij: Uitgelichte reacties

Rolf
17 feb 2023 om 14:23
Wat lees ik hier veel ontzettend negatieve reacties over iets waarvan het nog helemaal niet bekend is hoe het er precies uit moet gaan zien. Gaat nooit wat worden, is twijfelachtig, veel te duur en ga zo door. Werd vroeger ook over vliegtuigen en de ruimtevaart gezegd door allerlei negatievelingen. Zou het niet beter zijn om eerst af te wachten tot men werkelijk weet wat de mogelijkheden in plaats van vooraf al zo negatief te doen?
Respect: 👍 49Reacties: 💬 3
Reageer
Nederlanseburger
17 feb 2023 om 11:46
Nou de meeste ( zeer negatieve en ongegronde ) reacties gelezen. Ik heb een tijd naast dit team gestaan en het is als een prijsvraag begonnen van Musk en Boeing geloof ik. Ze hebben regelmatig de eerste prijs gewonnen van vele internationale teams, waarvan sommige zelfs commercieel ( dus geen studententeam).Die studenten zijn echt superslim en ze kennen alle pro en contra's. Men onderschat soms de kosten van 1 km spoor. TGV is dat 1 miljoen per km. Een buis ( begraven) is een relatief goedkope oplossing en daarbuiten ook nog eens oppervlak neutraal. Je kan er een weiland of bos rondom hebben.De pods worden ook steeds goedkoper en de beweging ervan. Laten we weer even terug komen op kaartjes: business parijs is E 800 retour. Dus met 20 personen per 10 minuten 50K per uur. Ook de ideeën over het in en uitstappen zijn behoorlijk briljant. Je moet het maar verzinnen. Ik zie dit wel gaan gebeuren op bepaalde trajecten. Lijkt me veiliger dan in die buis op 10KM hoogte.
Respect: 👍 56Reacties: 💬 18
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment921 reacties

Net binnen

  • 22:13
    Japanse maanlander eerste commerciële ruimtevoertuig ooit in baan om de maan
  • 22:03
    VideoTientallen boten gaan in vlammen op in Seattle
  • 21:24
    KNVB staat eet- en drinkpauzes toe in Eredivisie en KKD vanwege ramadan
  • 21:06
    VideoMan richt ravage aan na val van drie etages in Thais winkelcentrum

Meest gelezen

  • 1
    Peter Gillis moet dwangsom van 1 miljoen betalen om illegale huisvesting
  • 2
    Bestuur meldpunt Mores treedt af na ophef over oud-voorzitter Janke Dekker
  • 3
    Belarussische tennisster Sabalenka voelt haat door oorlog: 'Wat heb ik misdaan?'
  • 4
    Dit weten we over de mogelijke arrestatie van Donald Trump
  • 5
    Door dassen nog wekenlang geen treinen tussen Den Bosch en Eindhoven


Nieuwsvideo's

  • Waarom het lang duurt om de dassenburcht onder het spoor weg te halen
    Waarom het lang duurt om de dassenburcht onder het spoor weg te halen
  • Man richt ravage aan na val van drie etages in Thais winkelcentrum
    Man richt ravage aan na val van drie etages in Thais winkelcentrum
  • EOD laat Engelse vliegtuigbommen ontploffen in Lochem
    EOD laat Engelse vliegtuigbommen ontploffen in Lochem
  • Boris Johnson over 'partygate': 'Ik heb niet gelogen'
    Boris Johnson over 'partygate': 'Ik heb niet gelogen'

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden