
TikTok labelt accounts van publieke omroepen vanwege overheidsfinanciering
Sinds vorig jaar maart krijgen de accounts van Russische staatsmedia een label. Media die onder controle staan van de Oekraïense en Belarussische overheid worden sinds mei gelabeld.
TikTok spreekt van een "succesvolle test" met het labelen van publieke omroepen. Daarom breidt het bedrijf dat nu uit naar veertig andere landen. Naast Nederland gaat het om onder meer de meeste andere landen van de Europese Unie, de Verenigde Staten en China.
Alle organisaties die redactioneel of beleidsmatig beïnvloed of gecontroleerd worden door een overheid krijgen zo'n label. Daarmee wil TikTok gebruikers naar eigen zeggen "de juiste, transparante en bruikbare context" bieden.
TikTok volgt voorbeeld van YouTube en Facebook
Het sociale netwerk toetst zelf of media in meer of mindere mate door de staat worden gecontroleerd of gefinancierd. Zestig media-experts moeten die beoordeling uitvoeren.
Volgens TikTok kan het voorkomen dat organisaties onterecht een label krijgen. In dat geval bestaat een bezwaarmogelijkheid.
Andere platformen en sociale netwerken, waaronder YouTube en Facebook, voorzien publieke media al langer van een label of informatieblokje. Zo verschijnt bijvoorbeeld bij YouTube-videos van de NOS de mededeling dat de NOS een Nederlandse publieke omroep is.