
Cyberaanval veroorzaakt problemen bij groothandel Makro
Een klant beklaagt zich op Twitter ook over problemen toen hij met zijn creditcard probeerde te betalen bij de groothandel. Het is niet duidelijk of die problemen ook verband hebben met de cyberaanval.
De nieuwe problemen zijn het gevolg van een eerdere hack bij moederbedrijf Metro in oktober, meldt het bedrijf. Bij het herstellen van zijn IT-infrastructuur stuitte Metro eind vorige maand op niet eerder opgemerkte malware en andere verdachte activiteit. Daarom moesten bepaalde systemen weer uitgeschakeld worden.
Metro meldde eerder al dat persoonlijke gegevens van werknemers zijn buitgemaakt en zijn verspreid op het zogeheten darknet. Dat is een verborgen deel van het internet dat alleen met speciale browsers toegankelijk is.
Cybercriminelen hebben onder andere telefoonnummers, geboortedatums, werktijden en verlofaanvragen buitgemaakt. Kwaadwillenden kunnen die gegevens gebruiken om zich als iemand anders voor te doen, bijvoorbeeld bij online bestellingen. Ook kunnen ze de persoonlijke gegevens gebruiken om in te breken op accounts.