Techbedrijven Google en Twitter zijn niet aansprakelijk voor nepadvertenties waarin namen en foto's van bekende Nederlanders worden gebruikt om consumenten te verleiden tot een investering in cryptovaluta's. Dat heeft de rechtbank Amsterdam woensdagochtend bepaald in twee zaken, die door onder anderen Jort Kelder zijn aangespannen.

Volgens de rechtbank zijn degenen die de berichten maken verantwoordelijk voor de reclameboodschappen via Google en de tweets op Twitter. De eisers zijn van mening dat Google en Twitter te weinig doen om de nepreclames tegen te gaan, maar de rechtbank is het daar niet mee eens. De techbedrijven valt niets te verwijten, aldus de rechters.

Google moet Kelder wel gegevens van de makers van de nepadvertenties verstrekken. Twitter hoeft dat niet, omdat de eisers niet goed duidelijk konden maken waarom dat nodig is.

Google laat in een reactie weten: "We werken keihard om fraudeurs op ons platform tegen te houden en zijn blij dat de rechtbank onze inspanningen vandaag heeft erkend."

Teleurstelling bij Kelder

De bodemprocedure tegen Google draaide om advertenties die lijken op nieuwsberichten en daarmee consumenten misleiden. Kelder voerde de zaak samen met Alexander Klöpping, Arjen Lubach en Willem Middelkoop.

Eerstgenoemde spreekt van een pyrrusoverwinning waar hij weinig mee opschiet. "Google moet nu adressen afgeven van de adverterende oplichters", zegt hij. "Maar in de praktijk zijn die adressen niets waard. Dat zijn adressen op Cyprus of in Oost-Europa. Dode adressen van brievenbusfirma's, wat hebben we eraan?"

Kelder zegt teleurgesteld te zijn. "Google heeft 2.500 keer aantoonbaar advertenties met mijn beeltenis getoond. Ik vind dat Google zich niet kan verschuilen achter anonieme adressen, waardoor kleine beleggers schade lijden. In feite ben je vogelvrij als je opgelicht wordt. Het lijkt erop dat de rechtbank bang is om de bigtechbedrijven aan te pakken. Als de rechtbank had besloten dat Google en Twitter alle advertenties moeten filteren, had dat natuurlijk wereldwijd uitstraling gehad en dat durfde de rechtbank niet aan."

Kelder onderzoekt de mogelijkheden voor een hoger beroep. "Google verpakt advertenties in de vormgeving van websites als die van de NOS of het AD. Maar daar zegt de rechtbank helemaal niets over. En dat is best wel schokkend."