Streamingdienst Disney+ heeft in het afgelopen kwartaal bijna acht miljoen nieuwe abonnees verwelkomd. Concurrent Netflix kampte onlangs juist met een krimp.

Disney+ had aan het einde van het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar 137,7 miljoen betalende leden. Dat is een derde meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Alle streamingplatforms van Disney, dat ook Hulu en het online sportkanaal ESPN+ bezit, hadden samen 205 miljoen abonnees.

Dat komt in de buurt van de bijna 221,6 miljoen abonnees van Netflix. De marktleider op het gebied van het streamen van films en series verloor in het afgelopen kwartaal 200.000 abonnees. Netflix wees er daarbij op dat veel uitjes weer mogelijk zijn en dat thuis streamen daardoor minder populair is. Ook de concurrentie van andere streamingdiensten is echter groot.

De groei van Disney+ was mede door het einde van lockdown ook minder sterk dan in het voorgaande kwartaal. Toch verraste die kenners, die in doorsnee op 134,4 miljoen nieuwe leden hadden gerekend.

Disney verdiende door het einde van de lockdowns in onder andere de Verenigde Staten ook weer flink aan zijn bioscoopfilms en attractieparken. De omzet steeg daardoor met 23 procent op jaarbasis, tot 19,2 miljard dollar.

Het bedrijf boekte een nettowinst van 470 miljoen euro, bijna de helft minder dan een jaar eerder. Dat komt door hogere belastingen. De operationele winst, waarbij belastingen nog niet in zijn verrekend, steeg juist met de helft.