Minderjarige gebruikers van livestreamplatforms in China mogen niet langer virtuele cadeautjes sturen. Het is een verdere stap van de Chinese autoriteiten in een poging te reguleren wat techgiganten wel en niet mogen doen in China.

Het besluit kan gevolgen hebben voor belangrijke techbedrijven als ByteDance, de eigenaar van onder meer de populaire filmpjesapp TikTok. Die verdienen geld aan wat gebruikers doen op hun platforms.

Het besluit werd gepubliceerd door meerdere Chinese partijen, waaronder internettoezichthouder Cyberspace Administration of China. Volgens het besluit mogen de platforms ook na 22.00 uur geen livestreams meer aanbieden aan minderjarige gebruikers. China hoopt zo minderjarigen te beschermen, is te lezen.

China probeert al langer de digitale uitgaven van minderjarige gebruikers in te perken, maar dat lukte tot dusver niet goed. Zo besloot de overheid eerder de schermtijd van minderjarigen te beperken. Gebruikers konden echter nog wel virtuele cadeautjes of geld sturen naar artiesten die op de platforms optreden. Sommige platforms rekenden een commissie voor het versturen van dit soort zaken.

De Chinese internetindustrie wordt beschouwd als de grootste e-commercemarkt ter wereld en heeft grote techbedrijven zoals de webwinkel Alibaba en het internetconcern Tencent voortgebracht.