Battlefield 2042 voldoet niet aan de verwachtingen, zegt gameontwikkelaar Electronic Arts (EA) tegen investeerders. Het project was te ambitieus en de coronapandemie leidde tot problemen.

De nieuwe Battlefield-game speelt zich af in het jaar 2042. Er vindt op dat moment een wereldoorlog plaats waarin de Verenigde Staten en Rusland een belangrijke rol spelen. De game heeft een multiplayermodus voor maximaal 128 personen en bevat dynamische weersomstandigheden zoals tornado's.

Volgens CEO Andrew Wilson hebben deze twee grote ambities tot problemen geleid met de game. Daarnaast moest het spel door het coronavirus veelal vanuit huis worden ontwikkeld, omdat medewerkers niet naar kantoor mochten of konden komen. De game viel slecht bij fans en bij recensenten.

Door de slechte verkoop van Battlefield 2042 verdiende EA in het derde kwartaal minder geld met de verkoop van games. Wel kwamen er meer inkomsten binnen uit onder andere abonnementen. De omzet steeg met 7 procent naar bijna 2,6 miljard dollar (2,3 miljard euro). De winst bedroeg 66 miljoen dollar, tegenover 211 miljoen dollar in dezelfde periode een jaar eerder.

Beleggers kijken met interesse naar EA omdat er recent grote overnames zijn bekendgemaakt in de game-industrie. Microsoft nam ontwikkelaar Activision Blizzard over voor ruim 61 miljard euro. Concurrent Sony reageerde door gamestudio Bungie te kopen voor 3,2 miljard euro.