Een commissie van de Amerikaanse Senaat heeft techbedrijven Snap, YouTube en TikTok gevraagd naar de effecten van sociale media op kinderen en tieners. De beleidsmakers vinden dat de bedrijven meer moeten doen om hun jonge gebruikers te beschermen.

Hoewel grote techbedrijven al vaker door de Senaat zijn verhoord, was dit de eerste keer dat Snap en TikTok erbij waren. De apps van die bedrijven worden door veel jonge mensen gebruikt.

De techbedrijven kwamen wel met plannen om hun platforms te verbeteren voor kinderen. Zo beloofde YouTube meer controle voor ouders, bijvoorbeeld door ze de mogelijkheid te geven om het automatisch afspelen van video's standaard uit te schakelen voor kinderen.

Snap zei eveneens met meer opties voor ouders te komen. Zo moet het voor hen inzichtelijk worden wat kinderen met de app doen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld zien met wie hun kinderen het meest chatten. TikTok wil ouders eveneens meer controle geven, maar bleef iets vager over de invulling.

Senatoren leken niet onder de indruk van de plannen. De commissie hamerde op kwesties als de aanpak van berichten die aanzetten tot eetstoornissen en zelfbeschadiging. Ook werd Snap onder vuur genomen, omdat het platform te weinig zou doen om drugdealers te weren. Het bedrijf achter Snapchat wil dit probleem naar eigen zeggen wel aanpakken.

Bedrijven zijn naar eigen zeggen niet als Facebook

In de openingsronde van de hoorzitting wilden de bedrijven vooral benadrukken dat ze niet op dezelfde manier werken als Facebook. Dat bedrijf ligt de laatste tijd onder vuur vanwege gelekte interne documenten, waardoor de interne problematiek aan het licht kwam.

TikTok benadrukte dat zijn app niet vooral op sociale interactie is gericht, maar op het delen en bekijken van video's. Snap zei oorspronkelijk als "tegengif voor sociale media" te zijn gebouwd en zette zichzelf neer als camerabedrijf.

Maar de beleidsmakers benadrukten dat anders dan Facebook zijn geen verdediging is. Zo zei de Democratische senator Richard Blumenthal dat socialemediabedrijven er alles aan doen om jongeren zoveel mogelijk tijd aan hun apps te laten besteden.