Auto's van Tesla blijken veel gegevens op te slaan die kunnen helpen bij onderzoeken naar verkeersongevallen, zo meldt het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) op basis van onderzoek.

De onderzoekers van NFI hebben gecodeerde rijgegevens die Tesla opslaat, ontsleuteld en uitgelezen. Ze kwamen erachter dat de autofabrikant informatie verzamelt over de rijsnelheid, de stand van het gaspedaal, de stuurwielhoek, de rembediening en de werking van zogenoemde rijhulpsystemen, zoals de automatische piloot.

Tesla gebruikt die gegevens om de auto's te verbeteren of storingen te verhelpen, maar verstrekt ze ook aan de rechtbank of het Openbaar Ministerie als ze worden opgevraagd voor strafrechtelijke onderzoeken. De fabrikant levert echter alleen de gegevens voor een specifiek tijdsbestek.

"Wat je niet weet kan je niet vorderen, dus het is nuttig dat we nu weten welke informatie opgeslagen wordt", aldus NFI-onderzoeker Francis Hoogendijk. Volgens hem maakt het gerichter opvragen van bepaalde gegevens een gedetailleerder onderzoek mogelijk, bijvoorbeeld naar de rol van de automatische piloot in een ongeval.

Hoogendijk hoopt dat er internationale wet- en regelgeving komt die autofabrikanten transparanter laat zijn over welke gegevens worden opgeslagen. De onderzoeker pleit ervoor dat fabrikanten in de toekomst zelf vermelden welke informatie wordt opgeslagen.