De CoronaCheck-app, die sinds zaterdag als toegangsbewijs voor restaurants, bioscopen en evenementen dient, was zaterdagavond direct overbelast door grote drukte. Allestoringen.nl ontving veel meldingen van gebruikers die in de app geen QR-code te zien kregen.

Het ministerie van Volksgezondheid erkende dat de app overbelast was. "Het is gewoon druk. Hij ligt er niet uit", zei een woordvoerder tegen Hart van Nederland.

Daarnaast werd de app zaterdagavond getroffen door een ddos-aanval. Dat is een gerichte aanval die de server overvraagt. In combinatie met de grote drukte leidde dit ertoe dat veel mensen hun QR-code niet konden laden.

Om de QR-code te maken, moet de app eenmalig verbinding maken met het internet. "Dat gebeurt nu veel tegelijk", aldus de woordvoerder. De servers van de app waren wel opgeschaald om grote drukte te kunnen verwerken.

Het ministerie adviseerde gebruikers van de app om het later nog eens te proberen. Volgens de woordvoerder kon het even duren voordat die weer naar behoren werkte. Mensen die nog op stap wilden gaan, konden de QR-code het beste thuis downloaden. De code blijft daarna offline beschikbaar.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) reageerde teleurgesteld op de problemen met de app. "In de zomer ging het ook al mis met apps die niet goed werken", verzuchtte voorzitter Robèr Willemsen. "Nu staan wéér overal lange rijen met ontevreden mensen. Op deze manier maakt de overheid het onze branche wel heel moeilijk."

Ook op sociale media regende het klachten en werd de spot gedreven met de overheidsapp.