De telefoonstoring van afgelopen donderdag, waardoor het Nederlandse treinverkeer grotendeels stillag, lijkt het gevolg van een kapotte telefonieserver in Rotterdam. Dat laat spoorbeheerder ProRail vrijdag weten na een eerste onderzoek.

Volgens ProRail werkte de back-up van de kapotte server in Rotterdam ook niet, maar de tweede back-up in Amsterdam wel. Tussen de overschakeling van het reguliere systeem naar de tweede back-up zat echter een periode waarin het telefoonsysteem nog niet stabiel werkte. Om veiligheidsredenen is daarom besloten het treinverkeer in het hele land stil te leggen.

Door de storing was er geen communicatie met de verkeersleiding op verschillende stations. Na een klein uur kon het treinverkeer worden hervat, maar de treinenloop bleef de rest van de avond ontregeld.

Deze storing had in elk geval een andere oorzaak dan de telefoonstoring die het treinverkeer op 31 mei trof. Toen werkte er geen enkele back-up. Na dat incident zijn er maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. ProRail zegt de storing van donderdag nog wel nader te onderzoeken.

Via het telefoonsysteem communiceren treindienstleiders met de machinisten in de treinen over incidenten. Zo geven ze bijvoorbeeld door dat er langzamer moet worden gereden als er iemand op het spoor loopt.