Facebook Reality Labs heeft een oplossing bedacht voor virtualrealitybrillen die het gezicht van de drager grotendeels bedekken en hen zo afsluiten van de omgeving. Met het idee van Facebook worden de ogen van de drager op de buitenkant van de headset geprojecteerd.

Het bedrijf, dat de bekende Oculus VR-brillen ontwikkelt, maakt gebruik van kleine camera's aan de binnenkant van de VR-bril om ogen te filmen. Het beeld wordt vervolgens live doorgezet naar beeldschermen aan de buitenkant, waardoor de ogen van de drager over de bril worden gezet. Dit moet de gebruiker iets minder afsluiten voor mensen om hem heen.

Het experiment zet niet alleen platte beelden door, maar gebruikt 3D-schermen. Als mensen in het bijzijn van de drager schuin van voren naar de diegene kijken, zien ze de geprojecteerde ogen van de gebruiker ook vanaf de zijkant op de schermen.

Facebook werkt al jaren aan een oplossing voor het probleem van sociale afsluiting dat ontstaat bij het dragen van een VR-bril. Mensen die een Oculus-bril dragen kunnen tegenwoordig wel de omgeving zien via camera's aan de buitenkant van de headset, maar mensen in de buurt zien op hun beurt maar deels het gezicht van de drager.

Voorlopig komt er nog geen VR-bril die deze schermen zal inzetten op de markt. Facebook zegt dat het onderzoek zich nog in een vroege fase bevindt. "Dit werk leidt nog lang niet tot een product, maar het laat een glimp zien van waar we met deze technologie naartoe gaan."

Bekijk de demo van Facebooks nieuwe VR-bril-experiment
19
Bekijk de demo van Facebooks nieuwe VR-bril-experiment