De Britse concurrentiewaakhond CMA start vermoedelijk een onderzoek naar Amazon, meldt de zakenkrant Financial Times donderdag. De toezichthouder zou zorgen hebben over hoe de webwinkel omgaat met gegevens van gebruikers.

De CMA zou ook willen bekijken hoe Amazon bepaalt welke aanbieders van een bepaald product zichtbaar zijn in de zogeheten buy box. Dat is een wit paneel aan de rechterkant van het scherm, waar de consument op moet klikken om een artikel in het digitale winkelwagentje te plaatsen.

Volgens de krant is het mogelijk dat Amazon daarbij de voorkeur geeft aan handelaren die ook logistieke diensten en bezorgopties van Amazon gebruiken. De CMA en Amazon weigerden commentaar te geven.

Het onderzoek van de toezichthouder zou vergelijkbaar zijn met dat van de Europese Commissie. Voorheen lieten de Britten dit soort grote zaken voor een belangrijk deel aan de Europese autoriteiten in Brussel over, maar dat kan door de Brexit niet meer.

Brussel heeft momenteel twee openstaande onderzoeken naar Amazon, een die bekijkt hoe het bedrijf gegevens gebruikt om de eigen producten te promoten ten koste van concurrenten en een andere die kijkt naar de criteria voor de buy box.