De Europese Commissie start een formeel onderzoek naar Facebook. Het bedrijf maakt volgens Brussel mogelijk misbruik van zijn machtspositie om zijn eigen Marketplace-dienst te promoten.

De commissie zegt dat Facebook mogelijk concurrenten op de advertentiemarkt benadeelt, waarmee het de Europese mededingingsregels overtreedt. Ook zou het bedrijf informatie van adverteerders op het platform gebruiken om met diezelfde adverteerders te kunnen concurreren.

Marketplace is een dienst waarop gebruikers persoonlijke advertenties kunnen plaatsen, bijvoorbeeld als ze spullen zoeken of juist willen verkopen. De bijna drie miljard gebruikers van Facebook zullen door de aanprijzingen van het bedrijf mogelijk eerder voor die dienst kiezen dan voor concurrerende diensten zoals eBay, Marktplaats of Craigslist.

Brussel was al bezig met een voorlopig onderzoek en laat weten daardoor zorgen te hebben gekregen. Eerder stuurde de commissie al vragen aan Facebook en branchegenoten om zich een beeld te vormen van de situatie.

Mogelijk levert de kwestie Facebook later een flinke boete op, maar zover is het nu nog niet. "We zullen in detail bekijken of de gegevens Facebook een ongepast concurrentievoordeel geven", legt verantwoordelijk eurocommissaris Margrethe Vestager uit.

Facebook was tot nu toe de enige van de grote Amerikaanse techbedrijven waar Brussel nog geen officieel mededingingsonderzoek naar deed. Tegen Microsoft, Amazon, Google en Apple gebeurde dat wel al.