De Franse privacyautoriteit CNIL is na een reeks klachten een onderzoek naar Apple gestart, meldt persbureau Reuters woensdag. De techgigant wil een nieuw privacybeleid voor advertenties invoeren, maar zou volgens adverteerders daarbij zijn eigen apps voortrekken.

Apple wil in een nieuwe versie van besturingssysteem iOS apps die het gedrag van gebruikers volgen en aan de hand daarvan advertenties verkopen, verplichten om daar expliciet toestemming voor te vragen.

Adverteerders zijn bang dat hun reclames daardoor minder efficiënt worden. Ook Facebook klaagt al langer over die aangekondigde wijziging en beweert dat dit ten koste gaat van kleinere bedrijven die het juist van zeer gericht adverteren moeten hebben.

Het onderzoek van de Franse waakhond richt zich niet zozeer op die nieuwe privacymaatregelen, maar vooral op de vraag of Apple zijn eigen apps dezelfde eisen oplegt. Ook wordt gekeken hoe Apple ertoe kwam om de extra maatregel in te voeren.

"Bedrijven zijn vrij om hun eigen regels te bepalen", zegt CNIL-hoofd Isabelle de Silva. "Ze moeten echter waakzaam zijn bij het vaststellen van hun regels. We letten er heel goed op dat deze regels niet concurrentiebeperkend zijn en geen oneerlijke voorwaarden opleggen."

De resultaten van het onderzoek worden volgens CNIL op zijn laatst eind volgend jaar verwacht. Apple probeert zich al langer te onderscheiden door consumenten te overtuigen dat het meer op privacy gericht is dan andere techbedrijven.