Google is van plan om te stoppen met de verkoop van advertenties die worden gebaseerd op iemands individuele browsegeschiedenis, meldt de techgigant woensdag in een blog.

Volgens David Temkin, directeur productmanagement bij Google, loopt de toekomst van het internet gevaar als digitale adverteerders de zorgen van mensen niet serieus nemen. Hij wijst daarbij naar een onderzoek van het Pew Research Center, waaruit blijkt dat 72 procent van de mensen zich op het internet gevolgd voelt door adverteerders, techbedrijven en andere ondernemingen.

Google maakte eerder al bekend te stoppen met het ondersteunen van trackingcookies van derden. Het bedrijf kondigde vorig jaar januari aan een periode van twee jaar te nemen om trackingcookies volledig te laten verdwijnen.

Met trackingcookies kunnen adverteerders de interesses van gebruikers op verschillende sites volgen. Met die informatie worden advertenties op maat getoond. Hierdoor zien gebruikers bijvoorbeeld plotseling advertenties voor wasmachines na een zoekopdracht naar wasmachines gedaan te hebben.

"Om het internet voor iedereen open en toegankelijk te houden, moeten we allemaal meer doen om de privacy te beschermen", schrijft Google in de blogpost. "Dat betekent niet alleen een einde maken aan cookies aan derden, maar ook aan de technologie die wordt gebruikt om individuele mensen te volgen terwijl ze op het internet surfen."