Websites plaatsen in veel gevallen nog altijd zogenoemde volgcookies zonder dat bezoekers daar expliciet toestemming voor hebben gegeven. In sommige gevallen worden de cookies zelfs geplaatst als de gebruiker ze geweigerd heeft. Dat meldt de Consumentenbond woensdag.

De bond onderzocht honderd populaire websites. Daarvan gaan er 53 in de fout. 24 van de websites plaatsen al volgcookies voordat ze überhaupt om toestemming hebben gevraagd, aldus de Consumentenbond. Internetbank bunq plaatst met negen stuks de meeste volgcookies. En twintig websites, waaronder Coolblue, NLZiet en OKCupid, plaatsen toch volgcookies als de bezoeker ze heeft geweigerd.

In 2018 en 2019 was er volgens de bond nog sprake van veel cookiemuren, waarmee bezoekers die geen cookies accepteren de toegang wordt geweigerd. Die zijn inmiddels grotendeels verdwenen. "Alleen Tweakers gebruikt deze techniek nog, ondanks dat die niet is toegestaan."

Wel werden meer ingewikkelde en sturende menu's gevonden, aldus de bond. Op 41 sites moeten bezoekers allerlei menu's doorworstelen om reclamecookies uit te schakelen, terwijl het accepteren van alle cookies op diezelfde sites heel simpel is.

Ook zijn de cookieverklaringen volgens de bond soms erg uitgebreid. "Marktplaats.nl spant de kroon met een ruim 68.000 woorden tellende verklaring. En wie wil controleren of alle cookie-instellingen goed staan, moet pagina's lang scrollen om twintig cookieschuifjes te controleren."

AP houdt ontwikkelingen nauwlettend in de gaten

De partijen die zonder toestemming cookies plaatsen, reageren net als in 2018 en 2019 vaak met excuses en beloven de problemen op te lossen, zegt de Consumentenbond. De bedrijven die gebruikmaken van ingewikkelde menu's weigeren volgens de bond meestal iets aan te passen.

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft de bond in een reactie laten weten zeer kritisch te zijn over de ingewikkelde en sturende menu's en de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten te houden. Directeur

Consumentenbond Sandra Molenaar is teleurgesteld over de resultaten. "Het is treurig om te moeten constateren dat bedrijven zo hardnekkig de fout in blijven gaan. Hoe ingewikkeld is het nu helemaal om netjes om toestemming te vragen?"