Australische nieuwssites zagen hun bezoekersaantallen met ongeveer 13 procent dalen, nadat Facebook had besloten de mogelijkheden tot het delen van nieuws in Australië te beperken. Het aantal buitenlandse bezoekers dat via Facebook een nieuwssite bezocht, nam met ongeveer 26 procent af, becijferde het Amerikaanse databedrijf Chartbeat vrijdag.

Facebook nam de maatregel vanwege een Australisch wetsvoorstel. Deze wet zou het bedrijf en ook onder meer Google verplichten voortaan te betalen voor het delen van nieuwsberichten. Vervolgens werden Facebook-pagina's van overheidsdiensten, goede doelen en andere organisaties op zwart gezet. Ook verdwenen Facebook-berichten waarin mensen Australisch nieuws deelden.

Het bedrijf liet in een verklaring weten dat overheidspagina's geen last zouden moeten hebben van het gewijzigde beleid voor het delen van nieuws door Australische gebruikers. Wel zegt Facebook dat het begrip nieuws "een breed begrip" is, "omdat de wet geen duidelijke uitleg geeft over de definitie van content met nieuws".

Politici reageerden woest en zijn voornemens de wet door te zetten.

Sociale media voor deel Australiërs primaire nieuwsbron

Chartbeat analyseerde de bezoekersstroom van zo'n 250 Australische sites. Daaruit blijkt dat het aantal Australiërs dat een van die sites via Facebook heeft bezocht, is gedaald van 21 procent op woensdag (toen de beperking werd ingesteld) naar 2 procent op donderdag. Tegelijkertijd groeide het internetverkeer via Google van 26 procent naar 34 procent.

"Toen het verkeer via Facebook afnam, verschoof de algehele bezoekersstroom in Australië niet naar andere platformen", stelde een woordvoerder van Chartbeat. Volgens een vorig jaar verschenen onderzoek van University of Canberra gebruikt 21 procent van de Australiërs sociale media als voornaamste nieuwsbron. 39 procent van de bevolking gebruikt Facebook om nieuws tot zich te nemen.