Google heeft met een groep van 121 Franse mediabedrijven een akkoord bereikt en gaat de komende drie jaar in totaal 76 miljoen euro betalen om nieuws aan te kunnen bieden, blijkt uit documenten die in handen van Reuters zijn. Met de overeenkomst is er een einde gekomen aan een jarenlange ruzie, maar er is veel kritiek op de deal.

Dat er een zakenovereenkomst tussen Google en de branchevereniging van de Franse nieuwsmedia APIG is, was al eerder bekendgemaakt, maar er waren nog geen financiële details verschaft.

Veel Franse mediabedrijven zijn boos over de deal met Google. Ze vinden de deal oneerlijk en niet transparant. Onder meer het Franse persagentschap AFP en andere Franse nieuwsmedia die niet bij de 121 mediabedrijven zijn aangesloten, bereiden al verdere maatregelen tegen Google voor.

Het akkoord tussen Google en de Franse media behelst een betaling van 22 miljoen euro per jaar aan het collectief van mediabedrijven, voor een periode van drie jaar. Daarnaast betaalt Google de bedrijven in totaal 10 miljoen euro in ruil voor de belofte om Google in de komende drie jaar niet aan te klagen voor eventuele copyrightschendingen.

Het akkoord tussen Google en de APIG vloeit voort uit een Europese copyrightwet die de Franse regering al heeft geïmplementeerd. Die wet eist van grote techplatformen dat die met mediabedrijven in onderhandeling gaan over vergoedingen voor nieuwskopij.

Australië wil ook techgiganten laten betalen

Mediabedrijven in andere landen kijken met belangstelling naar de deal in Frankrijk, een wereldwijde primeur. Google wil in meer landen vergoedingen gaan betalen om gebruikers van de zoekmachine nieuws aan te kunnen bieden.

In Australië wordt komende week een wetsvoorstel naar het parlement gestuurd. Bedrijven als Google en Facebook zouden met die wet verplicht worden om mediabedrijven geld te betalen voor het gebruik van nieuws. De ruzie tussen de Australische regering en Google over het wetsontwerp liep onlangs zo hoog op dat Google dreigde de zoekmachine af te sluiten voor gebruik vanuit Australië. Google ziet het wetsontwerp als "onwerkbaar".

Mediabedrijven in Duitsland en Spanje probeerden eerder om Google te laten betalen voor kopij, maar slaagden daar niet in. Duitse mediabedrijven verloren in 2019 een rechtszaak tegen Google waarin zij 1 miljard euro aan copyrightkosten vanaf 2013 eisten.