Apple brengt "aan het begin van de lente" een nieuwe privacyfunctie op iOS uit waarmee ontwikkelaars gebruikers moeten vragen of hun app hen mag volgen, zo meldt het bedrijf in een nieuw privacyrapport (pdf). In een nieuwe iOS 14-bèta is de functie al beschikbaar.

Gebruikers moeten nadrukkelijk toestemming geven om gevolgd te kunnen worden via trackers. Met tracking worden op de achtergrond gegevens van een gebruiker verzameld, zoals de huidige locatie en bezochte sites. Op basis van een unieke gebruikerscode kan zo een profiel met interesses van de persoon worden gemaakt, zodat de gebruiker gerichte advertenties krijgt voorgeschoteld.

Normaal gesproken moeten mensen in de instellingen van hun telefoon graven om deze trackers uit te zetten. Apple wil dat veranderen door gebruikers bij het openen van een app te vragen om volgfuncties ingeschakeld mogen worden. Als de gebruiker toestemming weigert, mag de app geen informatie verzamelen.

De nieuwe privacyfunctie moest eigenlijk in het najaar van 2020 in besturingssystemen van Apple verschijnen, maar dat moment werd toen uitgesteld om ontwikkelaars meer tijd te geven om hun werkwijze aan te kunnen passen.

Adverteerders vrezen als gevolg van de wijziging omzet mis te lopen. Facebook waarschuwde al dat het mogelijk "ernstige gevolgen" zou hebben voor online adverteerders, met name voor kleine adverteerders.