Google gaat uitgeverijen in Frankrijk betalen voor berichten van nieuwsredacties en uitgeverijen. Daarover heeft het bedrijf een overeenkomst gesloten met een van de grootste Franse uitgeverijen, schrijft Google donderdag op zijn site. De deal werd op aandringen van de Franse mededingingsautoriteit gesloten.

Het gaat om een samenwerking met de uitgever Alliance de la Presse d’Information Générale, waaronder ruim driehonderd titels vallen. Financiële details zijn niet bekendgemaakt en over aparte licenties voor titels van de uitgever wordt nog gesproken.

Europese uitgevers verzetten zich de afgelopen jaren tegen de macht van Google en Facebook en riepen toezichthouders op om onderzoek te doen. De platforms hebben voor miljarden aan advertentie-inkomsten toegeëigend, vinden de uitgevers.

Eerder werd in de Europese Unie de copyrightwetgeving al aangescherpt. Daarmee kunnen uitgeverijen een vergoeding van onlineplatforms vragen voor het weergeven van hun berichten.

Vorig jaar stopte Google al met het tonen van nieuwsberichten van Europese uitgevers in zoekresultaten van Franse gebruikers. In oktober zette het techbedrijf voor de komende drie jaar 1 miljard dollar opzij voor een samenwerking met uitgevers, die moet leiden tot een nieuw product: Google News Showcase. Daarin staan nieuwsberichten die anders wellicht achter een betaalmuur waren verdwenen. Uitgevers kunnen zelf kiezen welke artikelen ze erop willen zetten.

Eind vorig jaar later bereikte Google ook copyrightovereenkomsten met zes Franse kranten en tijdschriften, waaronder dagbladen Le Monde en Le Figaro. Google wilde eerder niet betalen, omdat het vond dat de websites van de kranten en tijdschriften profiteerden van het verkeer dat via de zoekmachine binnenkwam.