Cybercriminelen proberen steeds vaker uit naam van de Belastingdienst mensen geld af te troggelen, meldt de fiscus donderdag. De Belastingdienst ontving vorig jaar 162.624 meldingen over cybercrime, ruim vier keer zoveel als in 2019.

In 2017 ging het nog om 7.700 fraudemeldingen. De Belastingdienst spreekt van "een groeiend fenomeen" en een "zorgwekkende ontwikkeling". Sommige slachtoffers worden door deze vorm van fraude financieel hard geraakt. Ook schaadt deze praktijk het vertrouwen, aldus de fiscus.

Volgens de Belastingdienst gaan de criminelen ook steeds slimmer te werk en worden hun e-mails, app- en sms-berichten steeds professioneler. "De tijd van gebrekkig Nederlands in phishing-e-mails is allang voorbij", schrijft de Belastingdienst. Berichten zijn ook steeds meer gepersonaliseerd. Slachtoffers worden inmiddels directer en persoonlijker aangesproken, waardoor een bericht authentieker lijkt.

Mensen moeten nooit ingaan op berichten via sms, WhatsApp, e-mail of telefoon die zogenaamd afkomstig zijn van de Belastingdienst en waarin wordt gedreigd met dwang als er niet onmiddellijk een overboeking wordt gedaan, benadrukt de fiscus.

De dienst doet er naar eigen zeggen alles aan om de praktijken tegen te gaan. Het lukt steeds beter om criminelen voor te zijn. "Door snel ingrijpen zijn er in 2020 op verzoek van de Belastingdienst 265 bankrekeningen en ruim 1.600 telefoonnummers geblokkeerd en honderden websites (op tijd) offline gehaald."