Fitnessvlogger en ondernemer Mo Bicep, artiestennaam van Mohamed Lemhadi, heeft zeker 98.000 nepvolgers en 27.000 neplikes gekocht. Omdat hij daarmee zijn echte volgers misleidt, heeft de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) ingegrepen.

"Door het gebruik van neplikes en nepvolgers kan een positiever beeld van het bedrijf en de producten worden geschetst dan hoe het in werkelijkheid is", schrijft de ACM. "Hierdoor worden consumenten misleid en dat is verboden."

Lemhadi handelt via zijn bedrijf Bicep Papa in sportsupplementen, die hij aanprijst via sociale media. Het is de eerste keer dat de ACM een sanctie oplegt wegens misleiding via nepvolgers en -likes.

De nepvolgers werden gekocht voor onder meer Lemhadi's persoonlijke Instagram-account @mobicepp. Ook voor de accounts @mobicep_motivation en @mbnutrition_ werden duizenden volgers aangeschaft.

ACM geeft Mo Bicep tot eind januari de tijd

De toezichthouder dreigt met een dwangsom. Als Bicep Papa opnieuw nepvolgers en -likes koopt, moet het bedrijf een bedrag betalen dat kan oplopen tot 100.000 euro. Ook moeten alle eerder gekochte nepvolgers en -likes van Instagram verwijderd worden.

NU.nl heeft Lemhadi via Bicep Papa geprobeerd te bereiken, maar kreeg geen reactie. Wel plaatste de vlogger en ondernemer een video op Instagram waarin hij laat weten dat hij een bedrijf heeft ingeschakeld om de nepvolgers te verwijderen.

Een woordvoerder van de ACM laat weten dat Bicep Papa tot eind januari de tijd heeft om te laten zien dat de valse accounts en vind-ik-leuks zijn verwijderd.