De overname van fitnesstracker Fitbit door Google is rond, kondigt het Amerikaanse techbedrijf donderdag aan. De aankondiging volgt op de beslissing van de Europese Unie afgelopen jaar om de overname toe te staan.

De EU startte in augustus een onderzoek naar de overname, onder andere om zeker te zijn dat de privacy van Fitbit-gebruikers niet in het gedrang komt. Google zou de gegevens van gebruikers namelijk kunnen koppelen aan zijn advertentieplatformen.

Om Fitbit over te mogen nemen, moest Google onder andere beloven dat het geen fitnessdata van gebruikers binnen de Europese Economische Ruimte (EER) zou gebruiken om advertentieprofielen mee op te bouwen.

Ook moeten Fitbit en Google technisch aparte bedrijven blijven, en krijgen gebruikers binnen de EER de keuze of zij Fitbit aan andere Google-producten, zoals Maps, willen kopppelen.

Google benadrukt dat de overname draait om "apparaten, niet om data" en zegt dat het deze regels wereldwijd zal handhaven. In Australië loopt nog een onderzoek naar de overname.

Fitbit telt op het moment 29 miljoen gebruikers. Google trok 2,1 miljard dollar (zo'n 1,7 miljard euro) uit voor het bedrijf.