De Europese Commissie (EC) wil zich meer bemoeien met hoe sociale media omgaan met de verspreiding van desinformatie. Brussel wil een stevigere vinger in de pap van hoe bedrijven zoals Facebook, Google en Twitter optreden tegen nepnieuws. "Het tijdperk van het herenakkoord komt ten einde", zei Eurocommissaris Vera Jourova donderdag.

In oktober 2018 kwam Brussel samen met Facebook (ook eigenaar van Instagram en WhatsApp), Google (eigenaar van YouTube) en Twitter tot een gedragscode waarbij de bedrijven beloofden de verspreiding van desinformatie op hun platformen tegen te gaan.

"Maar we moeten verdergaan en omgaan met de tekortkomingen die uit pure zelfregulering naar voren zijn gekomen", aldus Jourova. De Eurocommissaris merkte op dat de socialemediabedrijven niet in hun eentje politieagent kunnen spelen.

"We kunnen onze maatschappijen niet laten manipuleren door georganiseerde acties die als doel hebben om wantrouwen te zaaien en democratische stabiliteit te ondermijnen", aldus Jourova. Zij duidde daarmee op acties uit Rusland en China.

Door strenger toe te zien op de handhaving, wil de Europese Commissie voorkomen dat bedrijven als Facebook en Google geld verdienen aan desinformatie op hun platformen. Ook wil Brussel betere manieren ontwerpen om nepaccounts te bestrijden.

'Einde tijdperk' hangt vast aan nieuwe regels

De regels moeten vastgesteld worden in de Digital Services Act, die later deze maand wordt gepresenteerd.

In de conceptregels staat dat internetbedrijven verantwoording moeten afleggen over hun algoritmes en advertenties op hun platforms moeten delen met toezichthouders en onderzoekers.

Nadat de regels zijn gepresenteerd, moeten ze nog langs de EU-lidstaten en het Europees Parlement voordat ze formeel in werking kunnen treden. Dat proces kan maanden duren.