Grote techbedrijven als Apple, Facebook en Amazon moeten ervoor zorgen dat hun platforms of apparaten geschikt zijn voor verschillende aanbieders van betaaldiensten, schrijft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) dinsdag op basis van een studie naar de betaalmarkt dat in opdracht van het ministerie van Financiën werd uitgevoerd.

De ACM pleit voor een gelijk speelveld voor alle aanbieders van betaaldiensten. Bestuursvoorzitter Martijn Snoep zegt dat techbedrijven een "aanjagende rol" kunnen spelen bij de concurrentie en innovatie op de Nederlandse betaalmarkt, maar dan moeten ze zich wel openstellen voor concurrerende betaaldiensten.

Op dit moment spelen de techreuzen nog een beperkte rol op de betaalmarkt, zegt de ACM. Maar de autoriteit "ziet ook dat de bigtechbedrijven hun positie aan het versterken zijn door overnames en samenwerkingen".

Snoep pleit voor de aanscherping van Europese regels voor een gelijk speelveld van betaaldiensten, "voordat de markt gedomineerd wordt door één of enkele grote spelers". Alleen zo kunnen betaaldiensten volgens de voorzitter blijven concurreren en innoveren, terwijl consumenten keuzevrijheid houden.

Techreuzen bieden zelf ook betaalmogelijkheden aan. Zo kan in winkels contactloos betaald worden via Apple Pay op de telefoon. De ACM zegt dat de apparaten mogelijkheden moeten bieden om ook met andere betaalapps af te rekenen. "Een populair online platform kan concurrerende betaaldiensten weigeren. Ze kunnen het voor concurrenten ook moeilijk maken om goed te functioneren op het online platform. Dit belemmert de concurrentie en daarmee de verdere innovatie."

'Toezicht houden wordt lastiger'

Begin november schreef de Autoriteit Financiële Markten (AFM) al dat het steeds lastiger wordt om toezicht te houden op grote techbedrijven in de Europese financiële sector. De AFM noemde het belangrijk dat er meer internationaal en sectoroverschrijdend samengewerkt wordt om toezicht te houden.

Banken en andere financiële partijen krijgen volgens de toezichthouder in toenemende mate te maken met zeer stevige concurrentie. Daarbij komt dat steeds meer bedrijven toegang zoeken tot persoonlijke financiële data van klanten.