Sommige Samsung Galaxy S20-gebruikers hadden geen toegang meer tot het 4G-netwerk van KPN na het installeren van een software-update. Dat bevestigt een Samsung-woordvoerder woensdag tegenover NU.nl na een groeiend aantal klachten op ondersteuningsfora.

De Zuid-Koreaanse smartphonefabrikant bracht recent updates uit voor de Galaxy S20-reeks, die onder meer de camerawerking moesten verbeteren. Die update bleek bij KPN-klanten ook de problemen te veroorzaken.

"Door een instelling op een klein deel van het mobiele netwerk van KPN kon sinds begin deze week geen 4G-verbinding meer worden gemaakt met de Samsung Galaxy S20, nadat de update die begin deze week beschikbaar is gekomen, was doorgevoerd" ,vertelt ook Samsung-woordvoerder Cella Sin.

"KPN heeft dinsdag aan het begin van de avond een oplossing geïmplementeerd op het netwerk waardoor de performance-problemen voor deze gebruikers zijn verholpen." Daarmee moeten de verbindingsproblemen zijn opgelost.

10 procent van netwerk getroffen

Volgens een woordvoerder van KPN was 10 procent van het netwerk door de problemen getroffen. Op dat deel van het netwerk hadden alleen Galaxy S20-bezitters last van de 4G-problemen.

Ook providers die op het netwerk van KPN zitten leken last te hebben van deze problemen, waaronder Lebara. Ook Simyo, Budget Mobile en Youfone gebruiken de KPN-zendmasten.