Google heeft de deal om Fitbit over te nemen aangepast en zal Fitbit-data niet gaan gebruiken voor advertenties. Op deze manier hoopt Google goedkeuring te krijgen van de Europese Commissie om Fitbit over te nemen.

De fitnesstracker zou een nieuwe belangrijke bron zijn van gebruikersdata voor Google. De Europese Commissie maakte zich met name zorgen over het gebruik van gebruikersdata om nog beter advertenties te kunnen verkopen.

De mededingingsautoriteit van de Europese Unie heeft al sinds augustus een onderzoek lopen naar naar de overname van Fitbit door Google. De Europese Commissie onderzoekt of Google niet te machtig wordt op de advertentiemarkt als het Fitbit overneemt.

Op 23 december van dit jaar zal er een conclusie komen uit het onderzoek van de Europese Commissie. Nu Google de voorwaarden van de overname heeft aangepast, kan het zijn dat er al eerder een beslissing valt en de overname mag doorgaan.

Google heeft eerder al beloofd dat het de data van Fitbit niet zou inzetten voor advertenties, maar dat was voor de Europese Commissie niet genoeg om de deal te laten doorgaan. Nu lijkt het erop dat Google grotere concessies heeft gedaan op dit gebied en de deal mogelijk wel door kan gaan.

Met de overname is een bedrag van 2,1 miljard dollar (1,88 miljard euro) gemoeid.