Facebook heeft woensdag in een blogpost gewaarschuwd dat iOS 14, het nieuwe besturingssysteem van Apple, "ernstige gevolgen" gaat hebben voor online adverteerders. Het gaat om wijzigingen op het gebied van privacy die de mogelijkheid om gericht te adverteren beperken.

Apple brengt iOS 14 naar verwachting in het najaar uit voor de recentste iPhones. Met het nieuwe besturingssysteem wil Apple het voor gebruikers makkelijker maken om te controleren welke data apps verzamelen en delen.

Zo moeten apps de gebruikers toestemming vragen om gegevens te verzamelen en te delen met behulp van een unieke code die hun iPhones en iPads identificeert. Deze unieke code wordt vaak door adverteerders gebruikt om gebruikers te volgen en gerichte advertenties te laten zien.

Facebook laat weten te stoppen met de verzameling van deze unieke codes op iOS 14-apparaten. Maar volgens het sociale medium heeft dat wel gevolgen voor de advertentiemarkt en dan met name voor kleine adverteerders.

Facebooks advertentiedienst toont reclames in apps van derden. Via deze dienst wordt de Facebook-identiteit van gebruikers verbonden met hun activiteiten buiten het platform. Externe apps kunnen hiervan gebruikmaken.

De aangekondigde wijzigingen beïnvloeden de mogelijkheid van adverteerders om campagnes nauwkeurig te targeten en te meten met Facebooks advertentiedienst. Volgens het platform kunnen de veranderingen het advertentienetwerk zelfs zo ondoeltreffend maken, dat het "misschien niet zinvol is om de dienst in de toekomst op iOS 14 aan te bieden".