Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Dinsdag 31 januari 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Mark Zuckerberg

Facebook: Privacywijzigingen iOS 14 grote klap voor online adverteerders

Door NU.nl

26 aug 2020 om 19:56Update: 2 jaar geleden
nujij comment129 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Facebook heeft woensdag in een blogpost gewaarschuwd dat iOS 14, het nieuwe besturingssysteem van Apple, "ernstige gevolgen" gaat hebben voor online adverteerders. Het gaat om wijzigingen op het gebied van privacy die de mogelijkheid om gericht te adverteren beperken.

Apple brengt iOS 14 naar verwachting in het najaar uit voor de recentste iPhones. Met het nieuwe besturingssysteem wil Apple het voor gebruikers makkelijker maken om te controleren welke data apps verzamelen en delen.

Zo moeten apps de gebruikers toestemming vragen om gegevens te verzamelen en te delen met behulp van een unieke code die hun iPhones en iPads identificeert. Deze unieke code wordt vaak door adverteerders gebruikt om gebruikers te volgen en gerichte advertenties te laten zien.

Facebook laat weten te stoppen met de verzameling van deze unieke codes op iOS 14-apparaten. Maar volgens het sociale medium heeft dat wel gevolgen voor de advertentiemarkt en dan met name voor kleine adverteerders.

Facebooks advertentiedienst toont reclames in apps van derden. Via deze dienst wordt de Facebook-identiteit van gebruikers verbonden met hun activiteiten buiten het platform. Externe apps kunnen hiervan gebruikmaken.

De aangekondigde wijzigingen beïnvloeden de mogelijkheid van adverteerders om campagnes nauwkeurig te targeten en te meten met Facebooks advertentiedienst. Volgens het platform kunnen de veranderingen het advertentienetwerk zelfs zo ondoeltreffend maken, dat het "misschien niet zinvol is om de dienst in de toekomst op iOS 14 aan te bieden".

Eerder

  • 10 jul 2020 om 07:35
    Apple brengt publieke testversie van iOS 14 uit
    Apple brengt publieke testversie van iOS 14 uit
  • 06 jul 2020 om 08:12
    Apple waarschuwt in iOS 14 en iPadOS 14 voor gelekte wachtwoorden
    Apple waarschuwt in iOS 14 en iPadOS 14 voor gelekte wachtwoorden
  • 26 jun 2020 om 05:56
    Wat mogen we verwachten van iOS 14 en Android 11?
    Wat mogen we verwachten van iOS 14 en Android 11?
Beeld: Pro Shots
nujij comment129 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

AppleFacebookiOSTech

NUjij: Uitgelichte reacties

Suus_sanne
26 aug 2020 om 22:08
Vind het vooral belangrijk dat duidelijk Is hoe een bedrijf zijn geld verdient. Betaal soms liever een paar euro dan dat mijn privacy op straat ligt. Wil zelf een keus kunnen maken. Daarom betaal ik ook liever meer voor een apple product dan voor een Android toestel. Google verdient zijn geld met onze gegevens apple kiest er bewust voor om van privacy geen verdien model te maken. Maar zo maakt iedereen zijn eigen keus als je maar weet waarvoor je kiest.
Respect: 👍 21Reacties: 💬 3
Reageer
Pipo_de_Kloon
26 aug 2020 om 20:55
Prima, maar ik wil gewoon een algemeen verbod op - verzameling van data over mij of mijn telefoon, tenzij ik expliciet toestemming geef - ongevraagde reclame, analoog aan bel-me-niet en een sticker bij je deur. Één Europese verordening hiervoor ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de burgers zou dit enorme probleem ineens kunnen oplossen. Dan kunnen al die business modellen meteen dr prullenbak in. Dan ben ik af van die reclame overal, is mijn privacy beter beschermd en daarvoor betaal ik met plezier een paar Euro voor de apps die ik gebruik.
Respect: 👍 21Reacties: 💬 3
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment129 reacties

Net binnen

  • 21:53
    Politie doorzoekt huis in zaak schietpartij Zwijndrecht, verdachte nog voortvluchtig
  • 21:50
    Taiwanees krijgt 2 maanden cel en 90.000 euro boete nadat papegaai arts verwondt
  • 21:06
    Chelsea-middenvelder Jorginho maakt gevoelige overstap naar koploper Arsenal
  • 21:02
    Eredivisie-revelatie Sparta verliest smaakmaker Mijnans aan AZ

Meest gelezen

  • 1
    Vliegtuig landt na vlucht van dertien uur op zelfde luchthaven vanwaar het vertrok
  • 2
    Overzicht'Grote wraakactie' door Russen, Oekraïne krijgt geen F-16's van VS
  • 3
    Koning en prinses Amalia poseren met jarige Beatrix (85) voor nieuwe foto's
  • 4
    Brabantse huishoudens en Efteling uur zonder stroom, problemen verholpen
  • 5
    Priscilla Presley twijfelt aan geldigheid van testament dochter Lisa Marie


Nieuwsvideo's

  • Waarom je meer onthoudt als je van papier leest dan van een scherm
    Waarom je meer onthoudt als je van papier leest dan van een scherm
  • Grote zwarte rookwolken bij brand in Drenthe
    Grote zwarte rookwolken bij brand in Drenthe
  • Belgisch zorgpersoneel eist verkleed als Shrek hoger loon
    Belgisch zorgpersoneel eist verkleed als Shrek hoger loon
  • Efteling haalt bezoekers uit stilgevallen attracties na stroomstoring
    Efteling haalt bezoekers uit stilgevallen attracties na stroomstoring

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden