
Thuisbezorgd voegt tweestapsverificatie toe na fraude met bestellingen
Tweestapsverificatie voegt een extra beveiligingslaag toe aan accounts. Klanten die met hun e-mailadres willen inloggen bij Thuisbezorgd krijgen een unieke verificatiecode toegestuurd via de mail. Deze code moeten zij vervolgens invoeren voordat ze toegang krijgen tot hun account.
Eerder deze week bleek dat bij meerdere Thuisbezorgd-klanten fraude was gepleegd met bestellingen. Een ongeautoriseerde persoon had toegang gekregen tot accounts van klanten en op hun kosten bestellingen geplaatst. Volgens een woordvoerder van Thuisbezorgd ging het om een beperkt aantal gevallen waarbij cybercriminelen wachtwoorden hebben gebruikt die al eerder zijn buitgemaakt bij een hack op een andere website.
De frauduleuze bestellingen zijn vervolgens met het PayPal-account van de klanten afgerekend. Anders dan bij iDEAL of bij creditcards wordt bij betalingen via PayPal niet altijd om een verificatiecode gevraagd.
Met de extra beveiligingsslag wil Thuisbezorgd een stop zetten op deze incidenten. "Met de tweestapsverificatie zouden de genoemde incidenten tot het verleden moeten horen", aldus de woordvoerder.
Het is hierbij wel belangrijk dat gebruikers een ander wachtwoord hebben ingesteld voor hun e-mailaccount dan voor hun Thuisbezorgd-account, anders kunnen criminelen toegang krijgen tot de mailbox en zo alsnog de verificatiecode achterhalen.