Facebook heeft de mogelijkheid verwijderd om gericht te adverteren naar mensen die geïnteresseerd zijn in de categorie 'pseudowetenschap', laat het bedrijf weten.

Het grootste sociale medium ter wereld gaf eerder deze week aan desinformatie rondom het coronavirus te zullen bestrijden.

Op basis van gebruikersactiviteit bepaalt Facebook welke interesses iemand waarschijnlijk heeft en geeft adverteerders de optie om hun berichten op deze gebruikers toe te spitsen.

Volgens het advertentieportaal van Facebook waren 78 miljoen gebruikers aangemerkt als geïnteresseerd in de categorie 'pseudowetenschap'. Ruim 2,5 miljard mensen gebruiken maandelijks Facebook.

Adverteerders zouden in theorie de categorie kunnen gebruiken om op effectieve wijze misleidende informatie over het coronavirus te verspreiden.

Dat er onjuiste en schadelijke informatie via advertenties op Facebook wordt gecirculeerd bleek al in mei. De website Consumer Reports bewees dat Facebook advertenties goedkeurde die onterecht beweerden dat het drinken van bleek het coronavirus doodt.

Het bedrijf laat desgevraagd weten dat het meerdere interessecategorieën opnieuw evalueert om de verspreiding van desinformatie rondom het coronavirus tegen te gaan.