Apple heeft de richtlijnen voor de App Store aangepast, ontdekte 9to5mac woensdag. In de richtlijnen staat nu dat appontwikkelaars pushnotificaties mogen gebruiken voor advertenties, mits een gebruiker laat weten dat hij of zij deze advertenties wil ontvangen.

In de nieuwe richtlijnen staat dat appontwikkelaars de notificaties mogen sturen voor "advertenties, promoties of marketingdoeleinden". Dit soort meldingen heeft Apple tot nu toe steeds verboden.

Aan deze meldingen zijn wel richtlijnen verbonden. Ontwikkelaars mogen de notificaties alleen versturen als klanten zich daar expliciet voor hebben aangemeld. Ook moet het voor gebruikers mogelijk zijn om zich af te melden voor de pushmeldingen met advertenties.

Ook blijkt uit de nieuwe richtlijnen dat Apple strenger gaat kijken naar datingapps en apps die zogenaamd de toekomst voorspellen. De apps mogen niet in de App Store als deze geen "unieke, hoogwaardige ervaring" bieden.

Daarnaast heeft Apple een regel toegevoegd waarin staat dat het apps verbiedt die gebruikt kunnen worden om "misdaden van welke aard dan ook te plegen door de gebruikers te helpen wetshandhaving te ontwijken".