Energieleverancier United Consumers heeft duizenden e-mails naar klanten verstuurd met daarin de e-mailadressen, huisadressen en namen van andere klanten. Volgens een woordvoerder van de leverancier hebben 2.865 klanten de e-mailketting ontvangen.

Het datalek ontstond bij het versturen van de maandelijkse update over het energiegebruik van klanten. Bij het versturen werd het adres van de vorige geadresseerde niet verwijderd, waardoor er een grote kettingmail ontstond.

Op deze manier kregen sommige klanten duizenden mails in korte tijd en konden ze de adressen en namen van andere klanten zien. Het energieverbruik is niet gelekt via de mails. Hiervoor moeten klanten eerst inloggen.

Volgens United Consumers werd het probleem vrij snel ontdekt, waardoor de mailing kon worden stopgezet en het aantal getroffen klanten beperkt kon worden. De technische fout is inmiddels gevonden en hersteld. De energieleverancier gaat nu onderzoeken hoe die kon ontstaan.

United Consumers gaat het datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens melden, laat een woordvoerder weten. Zodra het interne onderzoek is afgerond, zal er officieel melding worden gedaan bij de autoriteit.

Getroffen klanten worden dinsdag door United Consumers op de hoogte gesteld via een sms-bericht.