Persbureau Reuters gaat nepnieuws op Facebook controleren. Het bedrijf heeft zich bij het sociale medium aangesloten als onafhankelijke factchecker om Facebook-berichten die misleidend of onwaar zijn als zodanig te bestempelen. De factchecks worden ook gepubliceerd op een speciaal blog.

Thomson Reuters is een van de grootste mediabedrijven ter wereld. De factcheckafdeling van persbureau Reuters controleerde al beelden op sociale media ter verificatie voor het gebruik in eigen berichtgeving.

Door zich aan te sluiten bij Facebook, krijgt Reuters toegang tot een dashboard waarin mogelijk misleidende of onjuiste Facebook-berichten staan. Als de redactie vaststelt dat een bericht inderdaad als 'nepnieuws' kan worden bestempeld, wordt het op Facebook voorzien van een annotatie.

Daarnaast neemt Facebook maatregelen om het bereik van het bericht in te perken. Zo moet een onjuist of misleidend bericht minder vaak in het nieuwsoverzicht van Facebook verschijnen. Ook kunnen aangesloten factcheckers op dezelfde manier misleidend beeld op Instagram bestrijden.

In Nederland werkte Facebook voorheen samen met Nieuwscheckers en NU.nl om de verspreiding van nepnieuws tegen te gaan, maar beide redacties hebben de samenwerking met het bedrijf opgezegd.