Ring verkoopt gegevens van klanten door aan adverteerders zonder dat zij daar toestemming voor hebben gegeven, blijkt uit onderzoek van privacywaakhond Electronic Frontier Foundation (EFF). De producten van Ring zouden vol zitten met trackers die persoonsgebonden informatie doorsturen naar derden.

Vier verschillende marketing- en analysebedrijven, AppsFlyer, Branch, Facebook en Mixpanel, ontvingen namen, IP-adressen, gebruikte providers, sensorgegevens en de unieke identificatiecodes van de apparaten die betalende Ring-klanten gebruiken. Als de bedrijven deze data combineren is dit terug te herleiden naar specifieke klanten, schrijft de EFF.

"Al deze informatie bij elkaar creëert een vingerafdruk waarmee gebruikers gevolgd worden, ook als ze andere apps op hun apparaat gebruiken. Daarmee worden gebruikers in essentie bespioneerd", aldus de actiegroep. Volgens de EFF gebeurt dit zonder toestemming van de gebruiker.

Ring was het afgelopen jaar regelmatig in het nieuws, onder meer omdat data niet goed werden versleuteld en vanwege de deal die het bedrijf sloot om beelden van de slimme deurbel te delen met de Amerikaanse politie. Ook werden de afgelopen jaren vier medewerkers ontslagen om het misbruiken van gebruikersvideo's.

Een woordvoerder van Ring laat aan NU.nl weten dat het bedrijf gebruikmaakt van de derde partijen om het gebruik van de mobiele app van Ring te evalueren. "Ring zorgt ervoor dat het gebruik van de data contractueel niet voor andere doeleinden mag worden gebruikt", aldus de woordvoerder.