De datingapp Grindr mag voorlopig niet meer op Twitter adverteren, zegt een woordvoerder van het sociale medium tegen de Amerikaanse vakblad Ad Age. Twitter neemt deze maatregel nadat uit onderzoek van de Noorse consumentenbond bleek dat Grindr gevoelige data, zoals locatie en seksuele voorkeur, beschikbaar stelt aan adverteerders zonder gebruikers daarvan goed op de hoogte te stellen.

"Elke keer als je een app zoals Grindr gebruikt, krijgen advertentiebedrijven inzicht in je gps-locatie, identificatienummers van je apparaat en zelfs het feit dat je een datingapp gericht op homoseksuelen gebruikt", zei privacyactivist Max Schrems hierover. "Dit is een krankzinnige schending van de Europese privacyrechten."

Een Twitter-woordvoerder zegt dat het bedrijf de kwestie onderzoekt. Het Amerikaanse sociale medium zegt erachter te willen komen hoe Grindr om toestemming vraagt om de persoonlijke gegevens van gebruikers te mogen verwerken. In de tussentijd is het voor de datingapp onmogelijk om op Twitter te adverteren.

De Noorse consumentenbond waarschuwde dinsdag dat meerdere datingapps gevoelige informatie beschikbaar stellen aan ruim honderd adverteerders. De bond heeft in Noorwegen een formele klacht tegen Grindr ingediend op grond van de Europese privacywet GDPR, in Nederland bekend onder de naam AVG.