De online reclames bij de publieke omroep zijn vanaf woensdag niet langer gebaseerd op het surfgedrag van internetgebruikers, bevestigt de Ster na berichtgeving door vakblad Emerce. De stichting verzorgt de online reclames voor de NPO en alle websites en apps van de verschillende omroepen, zenders en programma's.

De reclames worden voor het afspelen van video's en op de websites getoond. Voorheen maakte de Ster gebruik van zogenoemde volgcookies, kleine bestandjes die het internetgedrag registreren, om gepersonaliseerde advertenties te kunnen laten zien.

De online advertenties bij de publieke omroep worden nu enkel gebaseerd op de inhoud van het programma. De Ster analyseert daarvoor de Teletekst-ondertiteling. Op die manier kan bij een reisprogramma bijvoorbeeld een advertentie voor een vakantie geplaatst worden. Het op deze manier richten van reclame op een bepaalde doelgroep heet targeting.

In 2019 startte de Ster al met het aanbieden van reclames zonder uit internetgedrag op basis van cookies te putten. "Daaruit bleek dat deze vorm hetzelfde succes, al dan niet beter, boekte dan gerichte advertenties op basis van cookies", zegt Ster-woordvoerder Petra Foppes tegen NU.nl. "En met de advertenties op basis van context kan er nog steeds getarget worden."

Voorheen kon een adverteerder bij de Ster dankzij cookies bijvoorbeeld de inhoud van een digitaal winkelmandje gebruiken om de reclame daarop af te stemmen. Nu dat bij de Ster niet meer mogelijk is, profileert de stichting het adverteren bij de publieke omroep als een manier met "veel respect" voor de privacy van de gebruiker.

Aanvulling: Dit bericht is vrijdag aangevuld met informatie over de mogelijkheden die Ster had om op basis van cookies te adverteren.