De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft miljoenenboetes opgelegd aan KPN, T-Mobile, Vodafone en Tele2. Volgens ACM bieden de telecombedrijven onvolledige informatie op hun websites over hun abonnementen. De bedrijven laten maandag alle vier aan NU.nl weten dat ze bezwaar aantekenen tegen het besluit van ACM.

De maximale boete die ACM mag opleggen, is 900.000 euro of een procent van de omzet. Het is voor het eerst dat de handelswaakhond bij dit soort overtredingen voor die tweede optie kiest.

De hoogste boete is voor T-Mobile: 3,9 miljoen euro. Vodafone, KPN en Tele2 krijgen respectievelijk boetes van 3,1, 3,4 en 2,7 miljoen euro.

Consumenten dienden klachten in bij ACM over "onverwachte kosten en hoge rekeningen", aldus de handelswaakhond. De betreffende bedrijven werden gewaarschuwd, maar pasten hun beleid niet aan.

De vier bedrijven waren volgens ACM te vaag over de eenmalige kosten die bij een nieuw abonnement worden gerekend. Tele2 en T-Mobile boden zogenoemd onbeperkte databundels aan, die niet onbeperkt bleken te zijn. KPN deed hetzelfde met zijn sms- en belbundels. Vodafone wordt op de vingers getikt voor het adverteren met goedkope abonnementen voor een prijs die alleen gold als de consument ook een Ziggo-abonnement had.

Telecombedrijven tekenen bezwaar aan

De telecombedrijven tekenen alle vier bezwaar aan tegen het besluit van ACM. Ze vinden het boetebesluit "disproportioneel en onterecht".

De providers zijn vooral verbijsterd over de hoogte van de boete in relatie tot de overtredingen. "De wijze waarop de hoogte van de boete is berekend is niet transparant en disproportioneel", aldus een woordvoerder van Tele2 en T-Mobile. T-Mobile heeft Tele2 in januari 2019 overgenomen.

Met betrekking tot de eenmalige kosten zegt T-Mobile dat deze op de website vermeld stonden en altijd zichtbaar waren zodra een klant online een abonnement selecteert en in het winkelmandje legt. "Ruim voordat de klant zijn definitieve keuze maakt voor een abonnement, maakten we hem diverse keren duidelijk dat er mogelijke eenmalige extra kosten zijn. Er was in onze ogen dus geen sprake van onverwachte kosten of misleiding."