Spotify schort de verkoop van politieke advertenties op, vertelt de muziekstreamingsdienst aan Ad Age. Het voorlopige verbod geldt alleen in de Verenigde Staten, omdat Spotify geen politieke advertenties in andere landen weergeeft.

Het bedrijf laat weten dat er "op dit moment geen robuust systeem is om de inhoud op verantwoorde wijze te beoordelen en te valideren". Spotify zegt hieraan te werken en de beslissing eventueel later te zullen herzien. Wanneer dit zal zijn en of dit te maken heeft met de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2020, zegt het bedrijf niet.

Spotify sluit zich aan bij andere technologiebedrijven zoals Twitter en Google, die op hun eigen manier politieke advertenties inperkten. Zo zijn op Twitter advertenties verboden die politici of politieke partijen promoten, evenals advertenties die oproepen tot campagnebijdragen of stemmen. Wel toegestaan zijn advertenties die aandacht vragen voor maatschappelijke onderwerpen, zoals abortus en klimaatverandering.

Ook Google doet een groot deel van de wereldwijde politieke advertenties in de ban. Dat doet het bedrijf wel iets genuanceerder: politici mogen zich alleen nog richten op de leeftijd, postcode en het geslacht van de Google-gebruikers of op groepen met een gedeelde interesse.

Facebook vaart een andere koers en zal politieke advertenties op het platform niet controleren. Zuckerberg vindt het "niet juist" wanneer bedrijven politici en media censureren.