Nederlanders kunnen zich op dit moment één tot drie videostreamingdiensten permitteren. Uit onderzoek van Panel Inzicht onder duizend Nederlanders blijkt dat de meeste mensen bereid zijn om tot 20 euro per maand uit te geven aan dergelijke abonnementen.

Veel streamingabonnementen kosten tussen de 7 en de 11 euro. De grootste groepen Nederlanders zijn bereid om tot 10 euro (31 procent) of tussen de 10 en de 20 euro uit te geven aan diensten (31 procent). Nog eens 7 procent wil 20 tot 30 euro uitgeven.

Tegelijkertijd zegt slechts 21 procent van alle respondenten die één streamingsdienst gebruiken erover na te denken een tweede streamingdienst te nemen. De meest geciteerde reden is het aanbod: 64 procent zei al toegang te hebben tot genoeg series, films en andere content.

Consumenten lijken tevreden over het aanbod

Dat consumenten openstaan voor zo'n drie abonnementen op streamingdiensten, blijkt ook uit de verdeling van bestaande gebruikers. De meeste Nederlanders maken gebruik van Netflix via een eigen abonnement of het abonnement van iemand anders (dit geldt voor zo'n 55 procent). 19 procent heeft een abonnement op Videoland en 10 procent is geabonneerd op Disney+. Daarna nemen de percentages flink af. Hulu is met een aandeel van 1 procent de hekkensluiter.

Slechts 9 procent van de Nederlanders zonder Disney+-abonnement is van plan om zich te abonneren op de nieuwe dienst. Tot nu toe lijken Nederlandse consumenten tevreden over de spreiding van het aanbod, slechts 6 procent zegt weer series te willen downloaden, omdat de content over veel diensten verspreid is.

Voor het onderzoek zijn duizend mensen van achttien jaar of ouder bevraagd. De verdeling van de steekproef is representatief op basis van leeftijd, geslacht, regio, opleidingsniveau en werkstatus.