Consumenten en overheden hebben te weinig kennis van de werking van rijhulpsystemen en dat leidt tot risicovolle situaties, blijkt uit een rapport dat donderdag is gepubliceerd door de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV).

De onderzoeksraad zegt dat auto's die zijn voorzien van nog niet uitontwikkelde rijhulpsystemen vaak al op de openbare weg terechtkomen.

Ook weten bestuurders vaak niet wat deze systemen wel en niet kunnen, waardoor risicovolle situaties kunnen ontstaan. "De bestuurder denkt te kunnen vertrouwen op deze systemen, maar is op zichzelf aangewezen als er iets misgaat", aldus de onderzoeksraad.

Verder is er bij het leveren van een nieuwe auto aan de klant onvoldoende aandacht voor de werking en de beperkingen van rijhulpsystemen. Ook bij software-updates krijgen automobilisten onvoldoende voorlichting. Het gevolg hiervan is een gebrek aan kennis van deze systemen bij de bestuurders.

'Een goede uitleg is noodzakelijk'

"We zien dat sommige automobilisten niet zelfstandig de systemen gaan gebruiken zonder dat zij een goede uitleg hebben gehad", aldus Mark Maaskant van Prodrive Academy, een bedrijf dat verkeersveiligheid- en gebruikerstrainingen verzorgt.

"Na een goede uitleg begrijpen bestuurders de voordelen en leren zij de systemen te gebruiken. Dit sluit aan bij wat er wat ons betreft beter moet rondom ADAS (rijhulpsysteem, red.): uniforme bediening, uniforme benaming, veel betere feedback aan de bestuurder of het systeem aanstaat of uitgeschakeld is en betere uitleg aan bestuurders."

Maaskant zegt dat fabrikanten inderdaad hulpsystemen gebruiken die nog niet uitontwikkeld zijn, maar vraagt zich tevens af of dit erg is. "We zitten nu op level 2 van de vijf niveaus van rijtaakondersteuning en de ontwikkeling kan alleen maar sneller gaan als je ADAS gebruikt, de fouten en het overrulen door de gebruiker daarvan meet en analyseert. Deze informatie kun je gebruiken om de systemen beter te maken en deze van een update te voorzien. Die technologie is allemaal aanwezig."

Rijhulpsystemen worden verplicht: Hoe goed werken ze?
232
Rijhulpsystemen worden verplicht: Hoe goed werken ze?

OVV: 'Overheid weet te weinig van rijhulpsystemen'

Ongeveer de helft van de nieuwe auto's is voorzien van rijhulpsystemen zoals een noodremsysteem of adaptieve cruisecontrol. Overheden hebben echter weinig kennis van de systemen, stelt de onderzoeksraad.

"Bij toelating van nieuwe auto's op de openbare weg heeft de overheid onvoldoende toezicht op de werking van nieuwe systemen in verschillende omstandigheden. Hierdoor is niet helder of het systeem daadwerkelijk doet wat het moet doen."

Daarnaast ontbreekt het aan goede monitoring en evaluatie van deze systemen. "De politie kan de gegevens na een ongeval vaak niet uitlezen en het is niet altijd bekend in welke auto's deze systemen zitten."