ByteDance praat met grote platenmaatschappijen zoals Universal, Sony en Warner om licenties te verkrijgen voor een eigen muziekstreamingdienst. Dat schrijft Financial Times op basis van ingewijden.

Met de dienst zou ByteDance de directe concurrentie willen aangaan met Spotify en Apple Music. De maker van TikTok - een zeer populaire videodienst onder voornamelijk jongeren - zou zijn muziekapp volgende maand al willen uitbrengen in "opkomende landen".

Hierbij gaat het om bijvoorbeeld India, Indonesië en Brazilië. Later zou de muziekdienst pas worden uitgebracht in andere landen, zoals de Verenigde Staten, zeggen bronnen van de krant.

ByteDance wil in de dienst ook een bibliotheek van korte videoclips aanbieden aan luisteraars. Abonnees kunnen daar doorheen bladeren en de clips synchroniseren met de nummers die ze luisteren. Die video's kunnen vervolgens gedeeld worden. Hoe dat er precies uit moet zien, is onduidelijk.

Een naam en prijs voor de dienst zijn nog niet bekend. Wel wordt verwacht dat de app goedkoper zal zijn dan Spotify.

TikTok was vroeger bekend als Musical.ly en bestaat voor een groot deel uit playbackvideo's van gebruikers. De app telt volgens ByteDance een miljard gebruikers wereldwijd.